وب سایت دانشگاه تهران؛ برترین وب سایت دانشگاهی ایران
دکتر جعفر مهراد رئیس، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) از توليد وب سايت "ارزيابی وب سايت دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور" خبر داد و گفت: طراحی اين سيستم که اکنون با نشانی www.Websanji.ricest.ac.ir بر روی اينترنت قابل بازيابی است؛ این پروژه دو سال به طول انجامیده و بر اساس آخرين و رايج ترين معيارها و شاخص های وب سنجی در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری طراحی شده است.

 

 

دکتر مهراد افزود: معيارها و شاخص های ارزيابی وب سايت دانشگاهها و موسسات پژوهشي کشور شامل رتبه طراحی، رتبه قابليت رويت، رتبه مدارک علمی، رتبه ترافيک، رتبه سايز و رتبه کل است.

وی گفت: در طراحی اين سيستم ساز و کار طوری انتخاب شده است که بررسی و مقايسه رتبه وب سايت دانشگاه ها و مراکز پژوهشي به روش های مختلف امکان پذير می باشد. به عنوان مثال، جستجو بر اساس نام مرکز يا جستجو بر اساس نام استان، نيز تعيين بيست مرکز برتر، و يا رتبه بندی بر اساس وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی يا بر اساس دانشگاه آزاد اسلامی و تعيين مرتبه موسسات پژوهشی به سادگی انجام می پذيرد.

دکتر مهراد اظهار داشت: دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی برای  اينکه از تعاريف عملياتی مفاهيم آشنا باشند و نقش خود را بر اساس تعاريف مزبور در رتبه بندی و ارزيابی سايت دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی به روشنی ايفا کنند لازم است با روش شناسی اين سيستم آشنا بوده و با آگاهی اوليه در جهت اصلاح و توسعه وب سايت های مربوطه اقدام کنند.

رئيس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اعلام بيست واحد برتر از نظر رتبه وب سايت گفت: دانشگاه تهران، پژوهشگاه حوزه دانشگاه ، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، پايگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ، پايگاه حوزه به ترتيب رتبه های اول تا پنجم  را به خود اختصاص داده اند.

دکترمهراد بيان داشت: در پنج رتبه اول از مجموع دانشگاههای کشور تنها دانشگاه تهران است که حائز رتبه اول بوده و چهار واحد ديگر به مؤسسات پژوهشی کشور تعلق دارند.

به گفته دکتر مهراد رتبه های ششم تا دهم وب سايت دانشگاهها و مراکز تحقيقاتی به دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه پيام نور (پورتال اصلی)، دانشگاه شهيد بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه فردوسی مربوط می شود. در رتبه های بعدی يعنی از دهم تا بيستم نام دانشگاه علم و صنعت ايران، دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی ايران، دانشگاه علوم پزشکی شيراز، دانشگاه شيراز، دانشگاه صنعتی امير کبير، دانشگاه تربيت مدرس، دانشگاه جامع علمی کاربردی (پرتال اصلی) ، پژوهشگاه دانشهای بنيادی و دانشگاه صنعتی شريف مشاهده می شود.

دکتر جعفر مهراد افزود: در ارتباط با وب سايت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی رتبه های اول تا پنجم به ترتيب به دانشگاه آزاد اسلامی (وب سايت اصلی)، واحد کرج ، واحد تهران - جنوب ، واحد تبريز و واحد قزوين تعلق دارند. در اين ارزيابی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم - تحقيقات تهران که بزرگترين واحد اين دانشگاه است در جايگاه هشتم قرار دارد.