نرم افزار جديد کنترل رايانه‌هاي تحت شبکه در دانشگاه تبريز طراحي شد

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از ایسنا، دکتر ليلي محمدخانلي، عضو هيات علمي دانشکده رياضي دانشگاه تبريز هدف از اجراي اين طرح را توليد نرم افزار جديد رايانه‌يي با امکانات ويژه براي کنترل، مديريت و حفظ امنيت رايانه‌ها تحت شبکه عنوان کرد و گفت: امروزه با گسترش فن‌آوري اطلاعات و شبکه هاي رايانه‌يي تقريبا در هر موسسه اي مجموعه اي از رايانه‌ها وجود دارند، که از طريق شبکه با هم در ارتباط هستند که با توسعه اين شبکه ها نياز به مديريت و حفظ امنيت آنها بيشتر احساس مي شود لذا طراحي نرم افزاري که به خوبي بتواند کنترل و مديريت شبکه را انجام دهد و در عين حال امنيت شبکه را تضمين کند، همواره وجود داشته است.

وي با اشاره به اينکه در اين محيط ها براي کنترل کردن رايانه‌هاي کاربران يک سري سياست‌ها از سوي رايانه کارگزار و ناظر به اجرا گذاشته مي‌شود، گفت: انجام اعمال کنترلي لازم مانند کنترل و ثبت ساعات کاري کاربران از جمله اين موارد است که تلاش مي شود اين اقدامات به صورت خودکار انجام شوند و از سوي ديگر اگر نياز به سرويسي وجود داشته باشد، نرم افزار طوري انعطاف پذير باشد که به سادگي بتوان سرويس هاي جديد را به آن اضافه کرد.

استاديار دانشکده رياضي دانشگاه تبريز با اشاره به توليد نرم افزارهاي مشابه ديگر در اين زمينه که در محيط هاي متفاوتي مورد استفاده قرار مي گيرند، گفت: هدف ما در اين طرح پژوهشي توليد نرم افزاري براي کنترل و نظارت بر سايت هاي آموزشي است.

وي، کنترل رايانه کاربر از طريق رايانه کارگزار، نظارت بر رايانه‌ها و کاربران شامل عکسبرداري، فيلم‌برداري و نظارت داده يي را از امکانات موجود نرم افزار «ارتباط» توليد شده در دانشگاه تبريز عنوان کرد و گفت: منظم کار کردن کاربران، سرعت بخشيدن به کار کاربران، نظارت بر رايانه، ثبت خرابي و يافتن نرم‌افزارهايي که در آنها نصب شده، تهيه گزارش از کاربران، رايانه‌ها و مقابله با مشکلات احتمالي از ديگر امکانات اين نرم افزار به شمار مي رود.

محمد خانلي با بيان اينکه در نرم افزار ارتباط دانشگاه تبريز امکاناتي که در نرم افزارهاي مرتبط وجود دارد، گردهم آمده است تا بتواند با قدرت و در عين حال به آساني به مديريت سايت هاي آموزشي بپردازد، گفت: نرم‌افزار ارتباط تمامي امکانات نرم افزارهاي مشابه از جمله نرم افزار NetAdministrator را دارا بوده و در عين حال امکانات جديد ديگري نظير عکس برداري، فيلم‌برداري، کنترل برنامه کاري ناظران رايانه‌هاي کارگزار، ليست حضور و غياب ناظران، گزارش از طريق رسم نمودارو مقابله با مشکلات احتمالي به آن اضافه شده است که در نسخه هاي موجود، وجود ندارد.

وي با اشاره به اينکه نرم افزارهاي موجود در بازار براي مديريت شبکه بيشتر به منظور مديريت شبکه هاي کاري طراحي شده اند، گفت: در اين ميان نرم افزار ارتباط مختص شبکه هاي آموزشي طراحي و توليد شده است.

استاديار دانشکده رياضي دانشگاه تبريز با اشاره به شيوه کارکردي اين نرم افزار گفت: اين نرم افزار به گونه‌اي طراحي شده است که ابتدا امکان ارتباط رايانه‌ها از طريق شبکه فراهم شده و سپس با استفاده از يک پروتکل، يک برنامه در رايانه کارگزارو يک برنامه در رايانه کاربر که در حال اجرا مي باشد، با هم ارتباط برقرار مي‌کنند و با اين عمل دستورات موردنظر از رايانه کارگزار به رايانه کاربر ارسال و برنامه اي که در رايانه کاربر در حال اجرا مي باشد دستورات رسيده از طرف رايانه کارگزار را اجرا مي کند.

محمدخانلي، پياده سازي اين نرم افزار را در چهار فاز به ترتيب شامل پياده سازي شبکه و مفسر، پياده سازي کاربر، پياده سازي مدير و پياده سازي ناظران عنوان کرد و گفت: براي پياده سازي اين فازها از زبان برنامه نويسي C#.NET استفاده شده و همچنين به منظور ارزيابي، اين نرم افزار در سايت تکنولوژي دانشگاه تبريز نصب و راه اندازي شده که نتايج مورد قبولي از آن اخذ شده است.

به گفته وي، اين طرح پژوهشي طي مدت 9 ماه و با اعتباري بالغ بر 25 ميليون ريال در دانشکده رياضي دانشگاه تبريز باحمايت معاونت پژوهشي اين دانشگاه به اجرا در آمده است.

گفتني است، دکتر ليلي محمدخانلي، اولين فارغ التحصيل زن رشته مهندسي کامپيوتر – معماري در ايران مي‌باشد که در سال 1386 از دانشگاه علم و صنعت ايران فارغ التحصيل شده است. انتشار سه مقاله در مجلات ISI ، پنج مقاله در مجلات غير ISI، هشت مقاله در همايش هاي ملي و 20 عنوان مقاله در همايش هاي بين المللي از جمله مهمترين فعاليت هاي علمي پژوهشي وي به شمار مي‌آيد.

وي هم اکنون مسوول انجمن علمي، عضو شوراي اجرايي و شوراي تحصيلات تکميلي گروه علوم کامپيوتر دانشکده رياضي دانشگاه تهران نيز مي‌باشد.