جایزه های کارنگی و کیت گرین وی برندگان خود را شناختند

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از کتابک، نیل گیمن، نویسنده انگلیسی ساکن آمریکا، برای اثر خود به نام "کتاب گورستان" برنده امسال مدال با ارزش و معتبر کارنگی است. کتاب گورستان گیمن پیش از این در سال ۲۰۰۹ مدال نیوبری، جایزه معتبر ادبیات کودکان آمریکا را به دست آورده بود و اینک با قرار گرفتن در فهرست برندگان مدال کارنگی، توجه علاقه مندان ادبیات کودک را بیشتر و بیشتر به خود جلب کرده است. فریا بلکوود تصویرگر استرالیایی نیز مدال کیت گرین وی را برای تصویر گری کتاب "هری و هاپر" به دست آورد.
برنده جایزه کارنگی، یک مدال طلا و کتاب هایی به ارزش ۵۰۰ پوند برای اهدا به یک کتابخانه عمومی یا آموزشگاهی دریافت می کند. هیأت داوران کارنگی نیز ۱۲ کتابدار کودک ونوجوان هستند. تصویرگر برنده جایزه کیت گرین وی نیز یک مدال طلا و کتاب هایی به ارزش ۵۰۰ پوند برای اهدا به یک کتابخانه دریافت می کند. از سال ۲۰۰۰ برنده مدال کیت گرین وی جایزه ۵۰۰۰ پوندی کولین میرز را نیز دریافت می کند.

نام کتاب گورستان، امسال در فهرست کوتاه یا فینالیست های دریافت مدال کیت گرین وی برای تصویرگری نیز قرار داشت اما موفق نشد این مدال را به دست آورد. کتاب گورستان داستانی است برای کودکان و نوجوانان ۹ ساله و بیشتر. در این کتاب، داستان قتل وحشیانه پدر و مادر و خواهر یک کودک خردسال روایت می شود، کودک فرار می کند و خود را در یک گورستان می بیند. ارواح گورستان او را بزرگ می کنند و .... . رئیس داوران جایزه کارنگی، کیفیت نویسندگی و شخصیت پردازی در کتاب گورستان را ستوده و می گوید که در این کتاب، حتی یک واژه بیهوده به کار نرفته و داستان پر از طنز و انسانیت است.

هری و هاپر نیز داستان پسری است که با مرگ ناگهانی هاپر، سگ محبوبش روبه رو می شود. به گفته رئیس داوران مدال کیت گرین وی، که جایزه خواهر مدال کارنگی است، بلک وود در این کتاب به خوبی رابطه پدر و پسر و احساسات و حالت های  پسر با یادآوری خاطرات از سگ مورد علاقه اش را به تصویر کشیده است.
مدال کارنگی به یادبود اندرو کارنگی، بشردوست و بنیان گذار کتابخانه های بسیار در سراسر کشورهای انگلیسی زبان و مدال کیت گرین وی به یاد کیت گرین وی تصویرگر محبوب و اثرگذار کتاب های کودکان در قرن نوزدهم، از سوی انجمن کتابخانه های بریتانیا هر سال به بهترین آثار تالیف و تصویرگری کتاب های کودکان انگلیسی زبان اهدا می شود. این دو جایزه از اعتبار بسیاری در دنیای ادبیات کودک جهان برخوردارند.