زندگی نامه دکترغلامحسین مصاحب کتاب شد

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از ایبنا، این اثر به بیان سرگذشت غلامحسین مصاحب از تولد تا روزنامه‌نگاری همراه با معرفی وي از زبان دیگر بزرگان اين عرصه از جمله؛ احمد آرام، داریوش آشوری، ایرج افشار، اکبر حسنی، علی اشرف اصفهانی، محمد جواد لاریجانی، ترانه و محمود مصاحب پرداخته است.

نکته قابل توجه در این کتاب این که غلامحسین مصاحب در بیست سالگی مجوز انتشار مجله «ریاضیات عالی و مقدماتی» را گرفت و این در حالی است که بر اساس بند دو ماده شش قانون مطبوعات آن روزگار، شورای عالی معارف به کسی امتیاز نشریه می‌داد که سنش به سی سال بالغ رسیده باشد و این نشان می‌دهد که مصاحب دارای هوش و استعداد خارق العاده‌ای بود. 

فرزندش، ترانه مصاحب، در اين باره می‌گوید: «پدرم از کودکی اهل مطالعه بود و به علت هوش و استعداد خارق‌العاده‌ای که داشت، پدر و مادر ایشان وی را در خانه "غلامحسین خان" خطاب می‌کردند و برادر و خواهرانش از او اطاعت می کردند.»

مخاطب در این اثر درمي‌يابد که مجله «ریاضیات عالی و مقدماتی» در زمره نخستين کارهای انتشاراتی مصاحب است و همچنین امتیاز چاپ و انتشار روزنامه برق در تهران در سال 1321 به نام مصاحب تصویب شده است. برق از روزنامه‌های نسبتا تند آن روزگار بود و به علت مخالفت‌هایش با سیاست‌های دولت توقیف شد. 

بر اساس مطالب این کتاب، مصاحب را می‌توان علمی‌نویس روزگار استبداد و سیاسی‌نگار، گزارشگر و تحليل‌گر اجتماعی دوره آزادی دانست. چهار دهه نخست زندگی او با سه دهه پایانی عمرش به کلی تفاوت دارد. 

او مجله نگاری علمی بود که به وادی روزنامه‌نگاری سیاسی و اجتماعی گام نهاد، اما گذر ایام سبب شد در 37 سالگی از روزنامه‌نویسی رهایی یابد و در سرای دانش گستری رحل اقامت افکند و به ندرت گرد جهان مطبوعات ایرانی پرسه بزند. او نه تنها روزنامه‌داری و روز نامه‌نگاری، بلکه مجله‌داری و مجله‌نگاری را وا نهاد و دیگر هیچ‌گونه رغبتی به گردانندگی و نویسندگی مطبوعات و رساله‌نویسی سیاسی نشان نداد.

در این اثر مخاطب با آثار این ریاضی‌دان، مجله‌نگار و روزنامه‌نگار آشنا می‌شود. از جمله آثار مصاحب می‌توان به کتاب «علوم تفریحی»، «جبر مخصوص 2 و 3 متوسطه»، «جبر و مقابله با جداول لگاریتم»، «براهین الجبر و المقابله عمر خیام» و دهها اثر دیگر اشاره کرد.

چاپ نخست کتاب «غلامحسین مصاحب» اثر سید فرید قاسمی در شمارگان 3000 نسخه، 118 صفحه و قیمت 16 هزار ریال از سوی انتشارات امیرکبیر چاپ و روانه بازار نشر شده است.