کتابخانه دیجیتال شهر تهران در راه است

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، شهرداری تهران به عنوان یک نهاد فرهنگی و اجتماعی و یکی از متولیان اصلی امر فرهنگ، علاوه بر توسعه خانه های فرهنگ و فرهنگسراها، بر توسعه کتابخانه های روزانه و شبانه روزی نیز گام برداشته است. گام بعدی راه اندازی کتابخانه های دیجیتال است که در آینده ای نزدیک در اختیار شهروندان تهرانی قرار خواهد گرفت.ایجاد کتابخانه های دیجیتال سبب تحول گسترده ای در امر دسترسی به کتاب و اطلاع رسانی می شود چرا که افراد می توانند با صرفه جویی در زمان و هزینه به منابع و کتب مورد نظر خود دست یابند.

به گفته مسئولان پروژه کتابخانه دیجیتال شهر تهران، این کتابخانه ها در آینده نزدیک افتتاح خواهند شد. تعداد آثار این کتابخانه دیجیتالی در حوزه علوم انسانی 50 هزار عنوان خواهد بود که از طریق سایت کتابخانه و شبکه اینترنت شهرداری تهران و در کتابخانه ها، فرهنگسراها و خانه های فرهنگ شهرداری تهران قابل دسترسی است.

طبق برنامه ریزی های انجام شده تعداد آثار این کتابخانه دیجیتالی به 200 هزار عنوان منبع در زبان های لاتین و عربی و فارسی خواهد رسید.

در این پروژه یک تیم تخصصی از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در رشته های مختلف، در امر تهیه، ارزیابی و نقد و بررسی آثار فعالیت می کنند.

سیستم طراحی شده در این کتابخانه به صورتی است که مراجعه کنندگان بتوانند در جست و جوی راهنما به دیگر کتابهای مرتبط با موضوع تحقیقشان نیز دسترسی داشته باشند. فضاهایی هم در قالب کارگاه در نظر گرفته شده که علاقه مندان می توانند در آن به نقد کتب مورد علاقه شان بپردازند و با نظر دیگر صاحب نظران در حوزه کتاب هم آشنا شوند.

همچنین آخرین رویدادهای حوزه کتاب در رشته علوم انسانی هم در این کتابخانه ارائه می شود و کتابخانه در فازهای بعدی مجهز به کتب فارسی هم خواهد شد و در نهایت 200 هزار جلد کتاب برای آن در نظر گرفته شده که در مرحله دوم اضافه می شود. همین طور توسعه کتابخانه های دیجیتال در دیگر رشته های تحصیلی نیز جزو برنامه های آتی حوزه فرهنگی شهرداری است که زمینه دسترسی به منابع و کتب بیشتر را برای شهروندان فراهم می کند.