متن کامل دوازده هزارنسخه خطی کتابخانه مجلس در اختیار کاربران قرار گرفت

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، هر فردی در هر کشوری با مراجعه به کتابخانه دیجیتال مجلس، «رسان»، می تواند نسخه مورد نظر خود بیابد، متن کامل آن را مرور کرده و تصویری از آن را برای خود حفظ کند.

این رقم بزرگترین مجموعه خطی در جهان اسلام است که روی اینترنت قرار گرفته است. بالاترین رقمی که از چنین برنامه ای موجود است مربوط به دانشگاه ملک سعود در عربستان سعودی است که قریب شش هزار نسخه را در اینترنت در دسترس قرار داده‌اند. گفتنی است که بسیاری از نسخه های آنان نیز فارسی است و برخی از آنها در سالهای اخیر از کشور افغانستان برده شده است.

مجموعه خطی کتابخانه مجلس یکی از بی نظیرین مجموعه های خطی ایران بوده و نه تنها به صورت روزانه صدها نسخه دیجیتالی از این مجموعه در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد از مجموعه 23 هزار خطی بیش از دوازده هزار نسخه شامل 26 هزار عنوان کتاب و رساله روی شبکه وب قرار گرفته و قابل دسترسی است.

در سایت کتابخانه مجلس به نشانی www.ical.ir محلی برای جستجوی در کتابخانه دیجتیال وجود دارد. دستیابی به  نسخه­ها به سه صورت امکان پذیر است. صفحه به صفحه، لود صفحات به صورت کوچک به اندازه دلخواه و لود کتاب به صورت یک کتاب کامل برای تورق.

بخش اطلاع رسانی مجلس در حال حاضر ضمن تکمیل این طرح، در تلاش است که ضمن افزایش کیفیت ارائه نسخه ها، راه های ساده تری را برای ذخیره و بازیابی نسخه ها فراهم کند تا مراجعین نیازی به آمدن به کتابخانه نداشته باشند و در منزل یا محل کار به راحتی آنها را در اختیار داشته باشند.