کمک 6/2 ميليارد توماني به نشريات علمي کشور

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از پايگاه اطلاع رساني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، دکتر مهدي سيدي در خصوص حمايت از نشريات علمي گفت: يکي از اهداف تشکيل معاونت علمي و فناوري‌ رياست جمهوري، کمک به توسعه علمي کشور بوده که يکي از راهکارهاي کمک به توسعه علم، نشريات علمي است.
وي افزود: به همين منظور در سال 87 و مدتي هم در سال 88 به صورت موردي حمايت هايي صورت گرفت.
سيدي گفت: در مجموع طي اين دو سال از 374 نشريه علمي بالغ بر 6/2 ميليارد تومان به همت معاونت علمي و فناوري‌ رياست جمهوري حمايت به عمل آمد.
معاون علمي و پژوهشي معاونت علمي و فناوري‌ رياست جمهوري با تاکيد بر اين که نشريات علمي کشور بيشتر در حوزه وزارت علوم ،‌ تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي فعاليت مي‌کنند، تصريح کرد: در وزارت علوم،‌ تحقيقات و فناوري از حوزه علوم انساني 118 نشريه، علوم پايه 26 نشريه، فني و مهندسي 50 نشريه، کشاورزي و منابع طبيعي 30 نشريه و هنر 30 نشريه و همچنين 20 مجله علمي نمايه شده در ISI مورد حمايت قرار گرفت.
به گفته سيدي، همچنين در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي که نشريات عمدتا علمي ــ پژوهشي هستند، 120 نشريه علمي ــ پژوهشي و هفت مجله نمايه شده در ISI مورد حمايت قرار گرفت.
وي افزود: در سال 89 براي اين که حمايت از نشريات علمي منجر به ارتقاي سطح کيفي و فني نشريات شود و از سوي ديگر به توليد و انتشار علم در کشور کمک کند و همچنين، ارتباط دانشمند‌ان با لايه‌هاي مختلف جامعه برقرار و دسترسي به منابع و اطلاعات تسهيل گردد، اين کار به شکل هدفمند اجرا خواهد شد.
وي با بيان اين که معاونت از تمام نشريات داراي اعتبار علمي حمايت مي‌کند، اظهار کرد: از اين رو از نشريات علمي وزارت خانه هاي علوم و بهداشت و حوزه علميه قم حمايت خواهد شد.
سيدي خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش انتشارات الکترونيکي قصد حمايت از انتشار مجازي نشريات را در راستاي توسعه علم در کشور داريم، همچنين برخي از مجلات به روز رساني نمي‌شود که بيشتر به علت کمبودهاي مالي است که اميدواريم با حمايت معاونت، ارتقاي سطح علمي و توسعه فني و کيفي نشريات را شاهد باشيم.
وي تصريح کرد: يکي از اشکالات نشريات کشور اين است که بين‌المللي نيستند. البته الزاما نبايد يک نشريه به زبان انگليسي باشد تا بين‌المللي شود و يا درجه ISI را بگيرد؛ در حالي که نشريات ايراني داراي پتانسيل چنين کاري هستند که براي کسب جايگاه معتبر جهاني بايد مورد حمايت قرار گيرند.
معاون علمي و پژوهشي معاونت علمي و فناوري‌ رياست جمهوري خاطرنشان کرد: بسياري از نشريات ايراني تنها پايگاه اينترنتي فارسي دارند که دسترسي جوامع ديگر به منابع علمي کشور را محدود مي کند. بنابراين، با اين حمايت قصد کمک به راه‌اندازي پايگاه انگليسي را داريم تا اثر بخشي نشريات در محتوا بيشتر شود.
وي در خصوص شرايط دريافت حمايت معاونت علمي، تصريح کرد: داشتن گواهي ثبت در کميسيون نشريات وزارت خانه هاي علوم و بهداشت و حوزه علميه، داشتن شرايط لازم جهت الکترونيکي شدن، پويايي در انتشار، برخورداري مقالات چاپ شده از پتانسيل لازم جهت رفع نيازهاي کشور، توجه نشريات به اولويت‌هاي کشور و نمايه نشريه در پايگاه‌هاي علمي معتبر داخلي و خارجي از شرايط عمومي دريافت حمايت معاونت علمي و فناوري‌ رياست جمهوري است.
سيدي بیان کرد: در گذشته به علت اين که بسياري از نشريات با مشکلات عديده اي مواجه بودند، حمايت ها به طور عمومي صورت گرفت، اما امسال حمايت‌ها به شکل هدفمند انجام خواهد شد.
وي اظهار داشت: کمک پرداختي به نشريات، بستگي به نوع نشريه دارد که در دوره گذشته نشريات داراي درجه ISI حدود 9 و نيم ميليون تومان، نشريات علمي ــ پژوهشي، هفت ميليون تومان و ‌علمي ــ ترويجي چهار و نيم ميليون تومان حمايت شدند.