کد خبر: 43701
تاریخ انتشار: دوشنبه, 20 ارديبهشت 1400 - 08:31

داخلی

»

کتاب

کتاب «مقدمه‌ای بر طرح تدوین دانشنامۀ اسناد و آرشیو» منتشر شد

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
کتاب «مقدمه‌ای بر طرح تدوین دانشنامۀ اسناد و آرشیو» تالیف عطا احمدی توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران چاپ و روانه بازار نشر شد.
کتاب «مقدمه‌ای بر طرح تدوین دانشنامۀ اسناد و آرشیو» منتشر شد

به گزارش لیزنا، کتاب «مقدمه‌ای بر طرح تدوین دانشنامۀ اسناد و آرشیو» (با تکیه بر مدخل‌های اسنادی و آرشیوی) در سه فصل عنوان اثر و دامنۀ موضوعی مقالات دانشنامه، مدخل‌های اصلی دانشنامه، مدخل‌های تکمیلی دانشنامه و در ادامه «فهرست الفبایی مداخل اصلی و ارجاعی» تنظیم و تدوین شده است.

در پیوست این اثر، شماری از مدخل‌های پیشنهادی به دلیل اشتراک موضوعی یا فرآیندی با حوزۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی، در «دایره‌المعارف کتابداری و اطلاع‌رسانی» معرفی شده و در سه گروه تقسیم و تحلیل کرده و در ادامه پیوست نکته های کلیدی مهمی برای دست‌اندرکاران تدوین دانشنامه در حوزه اسناد و آرشیو ارائه شده است. 

این کتاب راهنمای سودمندی برای تدوین دو منبع مرجع ذکر شده در حوزه اسناد و آرشیو است. ساختار، پیشنهادها و مدخل‌های ارائه شده در این اثر که بر پشتوانه علمی و تجربی استوار است، مسیر را برای دست اندرکاران و پژوهشگران هموار کرده است.

در بخشی از این کتاب مطالبی درباره اقسام سند از منظر قانونی و حقوق، انواع منابع و مواد آرشیوی و گونه های مختلف اسناد متنی، کاغذی قدیم و جدید در ایران، نام سازمان ها، موسسات و مجامع آموزشی، نام سازمان ها، موسسات و مجامع آرشیوی داخلی، نام سازمان ها، موسسات و مجامع آرشیوی کشورها و موسسات و مجامع آرشیوی منطقه ای و بین المللی و نیز نام برجستگان صاحب اثر، نظریه پرداز یا تاثیرگذار در حوزه  اسناد و آرشیو (ایرانی و غیر ایرانی) آورده شده است.

همچنین در این اثر در حوزه گروه‌های موضوعی ضروری به نام آرشیو ملی کشورها، ‌عنوان قوانین و مقررات مرتبط با حوزه اسناد، اصطلاحات دیوانی گذشته، سجع مهرهای شاهان ایران و ایلخانیان تا پایان قاجاریه و نیز اسامی قدیم شهرهای ایران و کشورهای جهان پرداخته شده است.

عطا احمدی مولف کتاب «مقدمه‌ای بر طرح تدوین دانشنامۀ اسناد و آرشیو» در پیشگفتار درباره چرایی نگارش این کتاب چنین آورده است: «از تأسیس سازمان اسناد ملی ایران تاکنون قریب به نیم قرن می‌گذرد و طی این مدت بخش متنابهی از اطلاعات میراث مستند ملی منتقل شده به آرشیو ملی، با عبور از مرحله تنظیم و توصیف و ورود اطلاعات در سامانۀ مجازی در دسترس کاربران قرار گرفته است. در مسیر تحقق این مهم و در طول سال‌های حضور آرشیو ملی در ساحت فرهنگ ملی کشور در زمینه فرایندهای آرشیوی اقدامات ارزشمندی انجام گرفته است.»

از ارزشیابی و تعیین تکلیف نهایی پیشینه‌های راکد دولتی و انتقال اسناد واجد ارزش پیوسته به آرشیو ملی گرفته تا تنظیم و توصیف اسناد آرشیوی، مرمت اسناد ملی آسیب‌دیده و خدمات‌رسانی به متقاضیان اطلاعات اسنادی؛ در حوزۀ نظری نیز در زمینۀ تهیه و تنظیم شیوه‌نامه‌های مربوط به روندهای کاری، تلاش‌های شایسته‌ای صورت گرفته، اما جای دو منبع مرجع آرشیوی در بین جامعۀ سندپژوهان و آرشیوداران (آرشیویست‌های) کشور همچنان خالی است.

از این دو، یکی «اصطلاح‌شناسی (ترمینولوژی) اسناد و آرشیو» است که نیاز به آن، سال‌هاست در حوزۀ اسناد و آرشیو در زبان فارسی احساس می‌شود و در صورت تالیف و تدوین قطعاً مرجع سندپژوهان و دانشجویان این رشته قرار خواهد گرفت. دیگری، «اصطلاحنامه (تزاروس) آرشیو ملی ایران» است که حضور آن در سال‌های پیش می‌توانست امر ذخیره‌سازی و به تبع آن بازیابی اطلاعات اسناد آرشیوی را با میزان جامعیت و مانعیت افزونتری همراه سازد.

لازم به توضیح است، کتاب «مقدمه‌ای بر طرح تدوین دانشنامۀ اسناد و آرشیو» در 164 صفحه منتشر شده است و انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرات با انتشار این اثر تعداد منشورات خود را به عدد 1581رسانده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق فروشگاه مجازی سازمان به آدرس: (http://bookshop.nlai.ir) اقدام به خرید کنند.