انتشار فهرست کتاب‌های چاپ سنگی محدث ارموی

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از وب سایت  کتابخانه مجلس،  اين اثر در نوع خود در شمار نخستين‌ها و از نظر گسترگی، بی‌همتاست. 

 محدث ارموی از مصححان برجسته‌ای بود كه تصحيح تعداد فراوانی از نسخه های خطی را انجام داده است، پس از درگذشت وی در سال 58، كتابخانه عظيمی از آثار كهنی كه او گردآورده بود، باقی ماند.

كتابخانه بزرگ محدث ارموی بيش از 3200 نسخه خطی و 15 هزار كتاب چاپ سنگی دارد، كه بخش اعظمی از اين مجموعه در اختيار «كتابخانه تخصصی تاريخ اسلام» در قم قرار گرفته است.

مجموعه حاضر كه فهرست آن با همکاری کتابخانه مجلس و کتابخانه تخصص تاریخ اسلام منتشر می‌شود، بيش از 5700 كتاب چاپ سنگی را در خود جای داده است.

كتابخانه تاريخ اسلام با همكاری كتابخانه مجلس شورای اسلامی، برای نخستين‌بار فهرستی از اين آثار را كه بالغ بر 13 هزار عنوان كتاب و رساله است را منتشر می‌كند.

دکتر جعفريان درباره این آثار می‌گوید: بسياری از آثار اين مجموعه ناشناخته‌اند، «خان بابا مشار» در فهرستی كه سال 50 منتشر كرد و از آن پس به عنوان «فهرست مشار» شهرت يافت، فهرست كاملی از اسامی آثار چاپی ايرانی را گردآورد.

وی امی‌افزاید: در مجموعه حاضر، آثاری يافت می‌شوند كه حتی در فهرست مشار نيز نامی از آنها ذكر نشده است. در حقيقت بسياری از آثار اين مجموعه را حتی «خان بابا مشار» هم نديده بود، بنابراين اين فهرست می‌تواند پايه‌ای برای انتشار فهرست‌های ديگر چاپ سنگی باشد.

فهرست كتاب‌های چاپ سنگی مرحوم «ميرجلال‌الدين محدث ارموی» در 1800 صفحه و دو جلد در قطع رحلی به قلم «حسين متقی» و «فتح‌الله ذوقی» تا پايان تابستان منتشر می‌شود.