خريد تجهيزات و نرم‌افزار موتور جستجوگر ملی به بخش خصوصي واگذار می شود


 
به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از ایرنا، هادي ملكي پرست، افزود: مقدمات برگزاري مناقصه فراهم شده و تمام اسناد آن آماده است و فراخوان مناقصه طي 2 تا سه هفته آينده اعلام خواهد ‌شد.
وي اظهار داشت: ايجاد موتور جستجوگر ملي در لايحه برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور پيش‌بيني شده است كه بخشي از عمليات ايجاد اين موتور جستجوگر كه از سوي وزير ارتباطات نام «يا حق» براي آن پيشنهاد شده امسال انجام مي‌شود و اميداريم تا پايان سال 1390 بهره‌برداري از اين موتور جستجوگر آغاز شود.
وي افزود: تمام اعتبار اين پروژه از محل بودجه‌هاي دولتي تامين مي‌شود ولي در زمان حاضر ميزان اين اعتبارات را نمي‌توانيم اعلام كنيم.
ملكي پرست با اشاره به اجراي اين پروژه توسط شركت فناوري اطلاعات ايران، گفت: دولت در اجراي اين پروژه بدنبال كسب سود نيست و با انگيزه ارايه خدمات و اطلاعات دقيق تر و سريعتر به مردم اجراي اين پروژه را آغاز كرده است.
مديركل دفتر تحقيق و توسعه شركت فناوري اطلاعات ايران در مورد غربال اطلاعات توسط موتور جستجوگر ملي و ايجاد محدوديت در دسترسي به اطلاعات به واسطه استفاده از اين موتور، گفت: دستوري در مورد ممنوعيت استفاده از موتورهاي جستجوگر خارجي صادر نشده است و كاربران مختار هستند از موتور ملي و يا موتورهاي خارجي استفاده كنند.
وي افزود: موتور جستجوگر ملي يك امكان جديدي است كه باعث دريافت اطلاعات دقيق تر و سريعتر به مردم مي‌شود.