انتشار لوح فشرده مجله بررسی‌های تاریخی در کتابخانه مجلس

 

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از وب سایت کتابخانه، موزه و مرکز اسنادمجلس، سید علیرضا طیرانی گفت: مجله بررسی‌های تاریخی از جمله نشریات پژوهشی ـ تاریخی پیش از انقلاب است. در مقدمه اين لوح فشرده كه بزودي توسط كتابخانه مجلس در اختيار علاقه‌مندان قرار مي گيرد آورده شده است: «میراث مکتوب ما اعم از خطی و مطبوع، متعلق به ایران اسلامی است، حتی اگر میراثی باشد که درون آن اطلاعات درست و نادرست، با موضعگیری صحیح و غلط یا دارای گرایش‌های سیاسی و فکری خاص باشد. میراث ما شامل آثار برجای مانده‌ای است که باید در افکار و اندیشه‌ها و خلاقیت‌های آتی از آنها بهره برد. درست آن را ترویج کرد و نادرست آن را نقادی نمود و تفکر و اندیشه را پرورش داد.

 

طیرانی تصریح کرد: مسلما چنین نیست که یک نسل تصور کند صرفا آنچه را که خود می اندیشد درست است؛ حتی اگر چنین باشد لازم است تا از آنچه نسلهای پیشین گفته‌اند استفاده کند و اگر خبط و خطایی هم صورت گرفته، در برنامه آینده خود مراقب آن باشد و در پژوهشهای نوین، همزمان آنها را مورد استفاده و نقادی قرار دهد.

 

وی گفت: نخستین شماره اين مجله در بهار 1345 و آخرین شماره آن با شماره مسلسل 79 در آذر و دی 1357 منتشر شده است. علاوه به انتشار اين مجله تاريخي به زبان فارسي نسخة انگلیسی و فرانسة آن نیز هر دو سال یک‌بار منتشر می‌شد که اولین شمارة آن در شهریور 1350 به چاپ رسید و تا 1357 ش سه شمارة آن چاپ و منتشر شد.

 

مدیر فناوری اطلاعات کتابخانه مجلس شورای اسلامی افزود: گستره تاریخ ایران از باستان گرفته تا دوران معاصر محدوده زمانی این مجله بود و محققان مختلف در آن به اظهار نظر می‌پرداختند. از اطلاعات حائز اهميت ديگر در طول عمر این مجله مي توان به 232 محقق، مورخ و ادیب كه با آن همکاری کردند و 803 موضوع مستند و 1500 سند و مدرک تاریخی دربارة ایران منتشر کردند اشاره كرد.

 

وی افزود: دوره كامل اين مجموعه مشتمل بر 79 شماره است كه دو شماره آن ويژه دو مناسبت و 77 شماره آن مختص به مجله بوده كه در قالب يك بسته ديجيتال مشتمل بر 4 DVD توسط كتابخانه مجلس ارائه شده است و به اميدخداوند در اوايل هفته آينده در اختيار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

 

طیرانی در پایان گفت: لازم مي دانم از توجه و مساعدت انديشمند بزرگوار دكتر رسول جعفريان كه مشوق ارائه اين اثر ارزشمند براي جامعه پژوهشي كشور بوده اند و همچنين جناب آقاي عليرضا اباذري كه اهم مطالب ارائه شده در اين نوشتار در مورد اين مجله توسطه ايشان جمع آوري و نگارش شده است و ساير همكاران محترم كتابخانه مجلس كه در توليد اين اثر ارزشمند همكاري نموده اند تشكر كنم.