کنگره بین‌المللی ادبیات کودک اسپانیا با حضور نمایندگانی از ایران

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) ، سید علی کاشفی خوانساری و فرحناز فخریان که مقاله  پژوهشی  مشترک آنان در ارتباط با ادبیات کودکان  اقلیت پذیرفته شده است در سی و دومین کنگره بین‌المللی ادبیات کودک  IBBY  حضور دارند و بر اساس برنامه مقاله خود را در تاریخ 10 سپتامبر (19 شهریور) ارائه خواهند كرد.

مراسم افتتاحیه این کنگره چهارشنبه 17 شهریور برگزار می‌شود سخنرانی‌ها از روز پنجشنبه آغاز خواهد شد که میهمانان‌‌ ایرانی این نشست روز جمعه 19 شهریورماه در این برنامه به سخنرانی خواهند پرداخت.

علی کاشفی خوانساری گفت: مدعوین ایرانی این نشست بدون هیچ‌گونه حمایت دولتی در این کنگره شرکت خواهند کرد و هر شرکت کننده ایرانی برای حضور در این مراسم 4 میلیون تومان هزینه کرده است.

کاشفی گفت: البته آقای حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد وعده داده است بعد از سفر، معاونت فرهنگی هزینه ارائه کنندگان مقاله در این کنگره را پرداخت خواهد کرد.

به گفته وی این اولین بار است که یک مقاله از ایران در بخش اصلی این کنگره پذیرفته می‌شود و ویژگی بارز این مقاله برخلاف دیگر نوشته‌هایی که به سیاه‌نمایی می‌پردازند، بیان نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران در زمینه ادبیات کودک است.

در این گردهمایی ادبی جوایز هانس کریستین اندرسن، آساهی و فهرست افتخار به ارائه ‌کنندگان مقاله اهدا خواهد شد که عرفان نظرآهاری  برای دریافت جایزه فهرست افتخار در این کنگره حضور خواهد یافت.

بررسی مقالات ارسال شده برای کنگره و مطرح شدن دیدگاه‌های صاحبنظران، گفتگو، میزگرد، سمینار، کارگاه و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از جمله فعالیت‌های کنگره ۲۰۱۰ است. مراسم اهداء‌ جایزه هانس کریستین اندرسن، که به یک مؤلف یا تصویرگر اهداء می‌شود، اعلام فهرست افتخار و تقدیم لوح افتخار به مترجمین، و اعلام برندگان جایزه آساهی به منظور ارتقاء خواندن، از دیگر برنامه‌های این کنگره است.

هر دو سال یک بار یکی از ۷۷ عضو IBBY که یک سازمان غیرانتفاعی است، میزبان کنگره هستند.

سی و دومین کنگره بین‌المللی ادبیات کودک  IBBY  هشتم تا دوازدهم سپتامبر 2010 (17 تا 21 شهريور 1389) در سانتیاگو د کامپوستلا (Santiago De Compostela) اسپانیا برگزار خواهد شد.