کد خبر: 44071
تاریخ انتشار: شنبه, 26 تیر 1400 - 08:59

داخلی

»

کتاب

صد و سی چهارمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

منبع : روابط عمومی ماهنامه مدیریت ارتباطات
شماره صدوسی‌و‌چهار ماهنامه مدیریت ارتباطات با پرونده ویژه زنان و داده‌های مرد محور و همچنین روایتی از سفر مرگبار خبرنگاران محیط‌زیست به ارومیه منتشر و به‌صورت چاپی و دیجیتال در دسترس علاقه‌‌مندان قرار گرفت.
صد و سی چهارمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

به گزارش لیزنا، در شماره جدید، مطالبی درباره زنان و داده‌های مردمحور، بیگ دیتا، امکان گفت‌وگوی سیاسی در ایران پسا انتخابات ۱۴۰۰، روایتی از سفر خبرنگاران محیط‌زیست به ارومیه و مجموعه‌ای از گزارش‌ها، گفت‌و‌گوها و یادداشت‌های دیگر را برای خوانندگان آورده شده است.

پرونده ویژه زنان و داده‌های مرد محور

پرونده ویژه شماره ۱۳۴ ماهنامه مدیریت ارتباطات درباره داده‌های مردانه و تأثیر آن بر حیات زنان است. در عصری که تصمیم‌گیری‌های جزئی و کلان در جهان بر پایه داده‌هاست؛ پرسش محوری این است که نادیده گرفتن زنان و به حساب نیاوردن آنها در داده‌ها چه تبعات و هزینه‌هایی بر زندگی‌شان دارد؟ ازجمله مطالب این شماره، ترجمه مقاله‌ای از جِنویو اسمیت و ایشتیا روستاگی است که در آن به بررسی سوگیری داده‌ها و الگوریتم‌ها و شرح وظایف فعالان اجتماعی و توسعه‌دهندگان ماشین در برابر این وضعیت پرداخته‌اند. در همین پرونده با مسعود زمانی، پژوهشگر فناوری و آینده‌پژوه، درباره چگونگی سوگیر شدن بیگ‌دیتا، هوش مصنوعی و الگوریتم‌ها مصاحبه‌ای خواندنی و پر از نکته‌های ظریف را می‌خوانید. در این پرونده با مترجمان دو کتاب «زنان نامرئی» و «مواجهه فمینیسم با تکنولوژی» گفت‌و‌گو شده و نویسندگان دیگر هم یادداشت‌های درباره ابعاد مختلف موضوع پرونده نوشته‌اند.علی ورامینی، سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات در یادداشت خود به تاریخی بودن این شکاف جنسیتی پرداخته و نوشته «داده‌های با سوگیری، داده‌هایی که همه با عینک مردانه در طول تاریخ انباشت شده، منبع تغذیۀ پدیده‌هایی هستند که پیشران این جهان‌اند: پدیده‌هایی مثل بیگ‌دیتا، هوش مصنوعی و الگوریتم‌ها.»

عصبانیت و ناامیدی، دو روی سکۀ‌ رسانه‌ها

امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسئول نشریه، در سرمقاله خود ضمن اشاره به بحران‌های کشور، گذار از این بحران‌ها را در پسِ امید به آینده می‌داند. او در ساختن امید برای آینده ضمن یادآوری تاثیر ساحت‌هایی چون سیاست، اقتصاد و فرهنگ، به وظیفه رسانه‌ها پرداخته و نوشته است «اگر قرار باشد در وانفسای کنونی وظیفه‌ای برای رسانه‌های رسمی و البته رسانه‌های دوستدار کشور و آینده‌ قائل باشیم، به تصویر کشیدن واقعیت‌ها، اعم از نقاط قوت و ضعف، و دمیدنِ روحِ امید و امیدواری است و بَس.»

پرونده امکان گفت‌وگوی سیاسی در ایران پسا انتخابات ۱۴۰۰

پرونده دیگر شماره ۱۳۴ ماهنامه مدیریت ارتباطات به موضوع انتخابات اختصاص دارد. در جریان انتخابات اخیر متأسفانه تصلب کانال‌های ارتباطی میان نظام سیاسی و جامعه به وضوح مشخص بود. به‌گونه‌ای که دیدگاه‌ها، منافع و مسائل گروه‌های اجتماعی و جامعه به‌صورت گروه‌های متکثر در عصر ارتباطات نمایندگی و به سیستم منعکس نمی‌شدند. در این پرونده مسعود سپهر، جامعه‌شناس سیاسی، در یادداشتی به مناظره‌های انتخاباتی سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با منظره‌های آمریکا و ادوار گذشته کشور پرداخته است. احمد موثقی، استاد علوم سیاسی، نیز در مصاحبه‌ایی به وضعیت ارتباطات سیاسی در ایران و بسته شدن ‌راه‌های گفت‌وگو و تبعات آن پرداخته است. در ادامه این پرونده، محسن آزموده در یادداشتی پوپولیسم و تأثیر فضای ارتباطات در گسترش بستر پوپولیسم را تبیین کرده است.

صفحاتی در ارتباط با سفر مرگبار خبرنگاران به ارومیه، زیبایی‌شناسی غذا و...

در صفحه روایت شخص اول، فاطمه باباخانی، خبرنگار محیط‌زیست، روایتی هولناک و دردناک از جریان سفر خبرنگاران محیط‌زیستی برای تهیه گزارش از روند احیای دریاچه ارومیه را نوشته است. نیوشا طبیبی نیز در ادامه سلسله یادداشت‌های خود برای «صفحه زیبایی‌شناسی غذا» به ارتباط موضوع شکم‌بارگی و زشتی کردار تیستر‌ها برای جذب فالوئر پرداخته است.

در شماره ۱۳۴ ماهنامه مدیریت ارتباطات، حسین گنجی، راحیل صفوی، شاهو صبار، مریم بهریان، مهدی آزموده، نازیلا علوی، باران باقری، فرهاد محرابی، احمدحسینی، اوا نوبل و... نیز آثار و نوشتارهایی دارند.

صاحب‌امتیاز این ماهنامه مؤسسه مطبوعاتی دایره‌رنگی ایده‌آل است و مدیرمسئول: امیرعباس تقی‌پورسردبیر: علی ورامینی، رئیس شورای سیاست‌گذاری: سید غلامرضا کاظمی‌دینان مدیر اجرایی و هماهنگی: بهنام تقی‌پور، روابط‌عمومی: یگانه قاسمی، طراح جلد: وند/ حامد شجاعی و مدیر هنری: یوسف فروتن است.

علاقمندان برای خرید یا دریافت اشتراک سالیانه می‌توانند با شماره ۸۸۳۵۶۴۳۶-۰۲۱ تماس بگیرند.