کار گاه «سواد اطلاعاتی: مفاهیم، مهارت‌ها و کاربردها» برگزار شد

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه کرمانشاه روز دوشنبه، 5 مهر ماه 1389، چهارمین کارگاه از سلسله کارگاه‌های سال 1389 را، با عنوان «سواد اطلاعاتی: مفاهیم، مهارت‌ها و کاربردها» برگزار نمود.

 در این کارگاه که با شرکت جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان کارشناسی و کارشناسی ارشد تشکیل شد، مدرس کارگاه شیوا یاری، کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، مطالب خود را در سه بخش ارائه کرد.

 در بخش اول (بخش نظری) به معرفی و تشریح انواع سواد، تاريخچه و مفاهیم سواد اطلاعاتی؛ اهمیت سواد اطلاعاتی در زندگی امروز و علل افزایش آن در سال‌های اخیر؛ سواد اطلاعاتي براي چه كساني و چه زمان‌هایی؟؛ سواد اطلاعاتی و نقش کتابخانه­ها و کتابداران در توسعه و ارتقا آن، و سواد اطلاعاتی و ارتباط آن با فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات پرداخت.

 وی گفت: سواد اطلاعاتی مختص قشر خاصی از جامعه نیست و با توجه به اینکه مبنای یادگیری مادم‌العمر به شمار می‌آید، بنابراین به زمان خاصی هم، محدود نمی‌شود و همیشگی است.

 یاری ادامه داد: کتابداران به عنوان کارشناسان اطلاعاتی، بهترین افراد برای آموزش سواد اطلاعاتی در دنیا هستند و پیوند بین سواد اطلاعاتی و کتابخانه‌ها به عنوان مکان‌هایی برای آموزش سواد اطلاعاتی برقرار بوده و هست.

در بخش دوم (بخش عملی) بر اساس استانداردهای ای.‌سی.‌آر.ال که رایج‌ترین و پرکابردترین استاندارد مورد پذیرش در حوزه سواد اطلاعاتی در ایران است، به بیان مهارت‌های باسواد اطلاعاتی و آموزش این مهارت‌ها پرداخته شد.

 شیوا یاری، مدرس کارگاه، در این بخش، با تأکید بر مهارت‌های شناختی سواد اطلاعاتی، اهمیت دستیابی به این دست از مهارت‌ها را نسبت به مهارت‌های عملی سواد اطلاعاتی، بسیار مهم و ضروری برشمرد.

 وی در بخش سوم از ارائه مطالب، بر اساس مروری بر متون سواد اطلاعاتی در ایران به شرح شمه‌ای از وضعیت سواد اطلاعاتی در ایران و کاربرد این مفهوم در بخش‌های مختلف جامعه اشاره نمود و با بیان اینکه 15 سال از مطرح شدن مفهوم سواد اطلاعاتی در ایران می‌گذرد، اذعان داشت در این مدت به ویژه در سال‌های اخیر شاهد تکرار بسیاری از مباحث نظری و پژوهش‌هایی هستیم که در اکثر موارد الگوبرداری از آثار قبلی بوده و تنها جامعه آماری پژوهش تغییر یافته است؛ در حالی‌که، به نظر میرسد نتایج کاربردی این پژوهش‌ها در عمل، چندان مورد استفاده قرار نگرفته و شاید با دیدی سادهانگارانه، سواد اطلاعاتی ابزاری ساده برای پژوهش در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی بوده است.

 

وی افزود: متون منتشر شده نشان می‌دهد محور توجه آثار سواد اطلاعاتی در ایران معطوف به کتابخانه‌های دانشگاهی و سطح آموزش عالی و در مواردی سطح آموزش و پرورش است؛ اما کمترین توجه به بحث سواد اطلاعاتی در کتابخانه‌های عمومی صورت گرفته است، در حالی‌که کتابخانههای عمومی به دلایل  بسیار از جمله نقش شناخته شده به عنوان مکان یادگیری؛ مجهز بودن به کارشناسان سواد اطلاعاتی (کتابداران)؛ تماس مداوم با اعضای جامعه؛ فرصتهای ارائه آموزش به ویژه در زمان مصاحبه مرجع؛ قابلیت مشارکت با بخش‌های مختلف جامعه و فراهم ساختن انواع منابع اطلاعاتی، قابلیت آن را دارند که به پیشبرد سواد اطلاعاتی در جوامع خود کمک کنند.

در این بخش همچنین در رابطه با انواع منابع انتشار یافته در این حوزه اعم از کتاب، مقاله، پایان‌نامه، طرح‌های پژوهشی و همایش‌های برگزار شده مطالبی ارائه شد.

 

این کارگاه در بعد از ظهر روز دوشنبه پس از مدت 6 ساعت، به کار خود خاتمه داد.