کتابخانه‌های پستی کانون پرورش توسعه می یابند

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومی کانون، سیدصادق رضایی در گردهمایی مربیان مسئول کتابخانه‌های پستی کانون در تهران با اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری این نوع خدمت‌رسانی فرهنگی به کودکان و نوجوانان روستایی، تاکید کرد که این کتابخانه‌ها نه تنها تعطیل نخواهد شد بلکه هر یک از استان‌های کشور موظفند دست کم یک کتابخانه پستی راه‌اندازی کنند.
در حال حاضر 44 کتابخانه پستی کانون در سراسر کشور فعالیت می‌کنند اما به گفته‌ی رییس هیات مدیره و مدیرعامل کانون، استان‌های خراسان شمالی، خوزستان، کردستان، هرمزگان، تهران، قم و در آینده نزدیک البرز نیز باید نسبت به راه‌اندازی این نوع کتابخانه اقدام کنند.
رضایی به بیان خاطره‌ای از دیدار خود با یکی از استانداران کشور پرداخت و گفت: وی از کودکی عضو کتابخانه‌ی پستی کانون بوده است و موفقیت‌های خود را مدیون مطالعه‌ی کتاب‌هایی می‌دانست که از این طریق در اختیارش قرار گرفته است.
وی از مدیران کانون و مربیان مسئول این کتابخانه‌ها خواست تا تعامل خود را با پست و مسوولان استانی و شهری برای حل مشکلات مالی این خدمت‌رسانی ازرشمند فرهنگی افزایش دهند.
مدیرعامل کانون یادآور شد: اگر فعالیت‌های این کتابخانه‌ها با قدرت، عمیق، تاثیرگذار، هدفمند و با برنامه دنبال شود کسی نمی‌تواند به فکر حذف این کتابخانه‌ها‌ باشد.
کتابخانه‌های پستی وظیفه‌ی ارسال رایگان کتاب از طریق پست را به کودکان و نوجوانان روستایی بر عهده دارند و در این خدمت‌رسانی فرهنگی دو کتاب طی 15 روز یک بار در داخل پاکت قرار می‌گیرد و به نشانی اعضا ارسال می‌شود. عضو پس از مطالعه‌ی کتاب، آن را داخل پاکت قرار داده و بدون صرف هزینه‌ای به کتابخانه بر‌می‌گرداند.
بر اساس این گزارش در گردهمایی مربیان مسوول کتابخانه‌های پستی در تهران مرتضی حیدری مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون نیز گفت: کانون مبتکر و بانی ایجاد کتابخانه‌های پستی برای نخستین بار در سطح جهان است و این ایده به نام کانون در یونسکو ثبت شده است.
وی یادآور شد که بیش از 40 درصد از کودکان و نوجوانان ایرانی در روستاها زندگی می‌کنند و چشم امیدشان به دست‌های متولیان فرهنگ است و واژه‌ی عدالت فرهنگی نیز از طریق ارایه‌ی این نوع خدمات معنی پیدا می‌کند.
حیدری با اشاره به هزینه‌های بالای ارسال کتاب به روستاها اظهار امیدواری کرد با تولید آثار فرهنگی مناسب بتوانیم بسته‌هایی را تهیه کنیم و در اختیار بچه‌های روستایی قرار دهیم.
مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون در عین حال یادآور شد که کار آماده‌سازی بیش از 800 کتاب کانون برای انتشار در سایت کتابخانه‌ی مجازی کانون فراهم شده است.
محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون، نیز کتابخانه‌های پستی را از مترقی‌ترین فعالیت‌های فرهنگی در کشور دانست و اظهار امیدواری کرد با امضای تفاهم‌نامه‌ای با شرکت پست جمهوری اسلامی بتوانیم بخشی از مشکلات مالی استان‌ها در این زمینه را حل کنیم.
وی با بیان این آمار که اکنون 1114 روستا تحت پوشش کتاب‌خانه پستی کانون است توضیح داد که متاسفانه هنوز بسیاری از روستاهای کشور از خدمات کتاب‌خانه‌ی پستی استفاده نمی‌کنند که این نیازمند توجه ‌بیشتری است.
مربیان مسئول کتابخانه‌های پستی کانون طی روزهای 10 و 11 مهر در تهران پیرامون بررسی آخرین وضعیت این کتاب‌خانه‌ها و شیوه‌نامه‌ی جدید فعالیت‌های آن با هم به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند.