چهارمين همايش ملي نخبگان جوان برگزار مي شود

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از وبگاه بنیاد ملی نخبگان، دكتر نسرين سلطانخواه با اشاره به برگزاري اين همايش در روزهاي سيزدهم و چهاردهم مهر در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي اظهار كرد: همايش ملي نخبگان جوان يكي از رويدادهاي مهم جامعه علمي كشور محسوب مي‌شود كه شامل طيف وسيعي از دانش‌آموزان تا شخصيت‌هاي برجسته‌ي علمي در دوره‌هاي سني متفاوت است.  

معاون علمي و فناوري رئيس جمهور موضوع اصلي اين همايش را تكميل نسبي ضوابط، عملياتي كردن و شناسايي و پشتيباني از نخبگان و تلاش براي ارتقاء و به بارنشيني دستاوردهاي آنان دانست و افزود: اولين همايش در سال 86 با محوريت شناسايي نخبگان و تدوين آيين‌نامه‌ حمايت از نخبگان و دومين همايش با موضوع تكميل حمايت‌ها و پشتيباني موثر از نخبگان در سال 87 برگزار شد. محوراصلي سومين همايش ملي نخبگان جوان هم كه در آبان سال 88 برگزار شد پشتيباني از دستاوردهاي نخبگان بود.

وي با بيان اين كه در حال حاضر جمعيت نخبگان تحت پوشش بنياد ملي نخبگان به 10 هزار نفر رسيده است، افزود: تعداد نخبگان تحت پوشش بنياد ملي نخبگان طي يك سال گذشته دو برابر شده است و با نظر به ظرفيت محدود دبيرخانه همايش براي دعوت از نخبگان در چهارمين همايش ملي نخبگان جوان ناچار به دعوت از كساني شده ايم كه براي اولين بار از حمايتهاي بنياد ملي نخبگان استفاده مي‌كنند و يا داراي امتيازهاي شاخصي هستند.

رييس بنياد ملي نخبگان با اشاره به اين كه در زمان برگزاري سومين همايش ملي نخبگان، تنها چهار دفتر استاني نخبگان تاسيس شده بود، افزود: در هفته گذشته در آستانه سالگرد صدور فرمان مقام معظم رهبري مبني بر تشكيل بنياد ملي نخبگان، 11 دفتر استاني نخبگان به صورت ويدئو كنفرانس با حضور رييس جمهور افتتاح شد و هم اكنون در آستانه چهارمين همايش ملي نخبگان جوان 19 دفتر استاني فعال در كشور وجود دارند و اميدواريم تا آخر سال  در ساير استانها نيز دفتر استاني نخبگان راه اندازي شود.

معاون علمي و فناوري رييس جمهور با اشاره به برگزاري چهارمين همايش ملي نخبگان جوان گفت: اين همايش كه با موضوعات تكميل نسبي ضوابط، عملياتي كردن، شناسايي و پشتيباني از نخبگان و تلاش براي ارتقاء و به بار نشيني دستاوردهاي آنان برگزار خواهد شد تبادل ايده ومفاهمه بين نخبگان جوان و استعدادهاي برتر با مسوولان كشور را دنبال مي كند.

دكتر سلطانخواه با اشاره به برگزاري پنج نشست موازي در اولين روز همايش گفت: اين پنج نشست چكيده 19 موضوع پيشنهادي از سوي نخبگان بوده است كه در سامانه اينترنتي ثبت نام  پيشنهاد داده بودند و  هر نشت دبير يا نماينده اي دارد كه گزارشي از نشست را در ديدار با رهبر انقلاب در محضر ايشان ارائه خواهد كرد، همچنين 56 مقاله براي ارائه در نشستها از سوي نخبگان ارائه شده است كه به علت محدويت زماني 5 مقاله جهت ارائه در همايش انتخاب و  بقيه بصورت مجموعه مقالات بعد از همايش و ويرايش نهايي چاپ خواهد شد.

وي درخصوص تحصيلات نخبگان شركت كننده در چهارمين همايش ملي نخبگان جوان از لحاظ تحصيلي، گفت:دانش‌اموختگان دكتري تخصصي 17 درصد، كارشناسي ارشد 27 درصد، دكتري حرفه‌اي چهار درصد، كارشناسي 24 درصد و ديپلم 26 درصد از شركت كنندگان را تشكيل مي‌دهند.

و همچنين ادامه داد: 24 درصد از شركت كنندگان چهارمين همايش ملي نخبگان را مدال‌آوران المپيادهاي جهاني دانش‌آموزي، 27 درصد را برگزيدگان جشنواه‌هايي مانند خوارزمي، رازي و شيخ بهايي، 20 درصد را رتبه‌هاي برتر آزمون‌هاي سراسري، شش درصد را مدال آوران المپياد دانشجويي و 10 درصد را نيز مخترعان تشكيل مي‌دهند.

وي با بيان اين كه در اين همايش گزارش مصوبات همايش‌هاي سالهاي گذشته نيز ارائه خواهد شد، خاطرنشان كرد: يكي از اين مصوبات آيين‌نامه‌ي تسهيل دسترسي نوآوران به خدمات علمي و فني دستگاه‌ها و سازمان‌هاي دولتي بود كه در حال حاضر دستورالعمل اجرايي اين آيين‌نامه توسط 13 دستگاه به واحدهاي سازماني زيرمجموعه‌ي خود ابلاغ شده است.

دكتر سلطانخواه افزود: مصوبه اعطاي وام ساخت مسكن كه درجلسه مشترك هيات دولت و نخبگان در دومين همايش ملي نخبگان جوان به تصويب رسيد به دليل موانع موجود در بانكها امكان برخورداري نخبگان فراهم نشد كه در نهايت در سومين همايش نخبگان با موافقت و تاييد رياست جمهور  اين وام ساخت به وام خريد مسكن تبديل شد. در حال حاضر و در آستانه برگزاري همايش چهارم اين مصوبه كاملا اجرا شده است و حدود 800 تن از نخبگان جهت دريافت وام به بانك هاي عامل معرفي شده‌اند كه 150 نفر از آ‌نان وام خريد مسكن را دريافت كرده اند.

وي ادامه داد: براي تبديل دستاوردهاب علمي به ثروت و پايه‌گذاري اقتصاد دانش بنيان طي يك سال گذشته بنياد ملي نخبگان تفاهم نامه تشكيل تعاوني‌هاي دانش بنيان را با وزرات تعاون و بانك توسعه تعاون منعقدكرده است و اميدوارم زمينه هاي شكل‌گيري و تاسيس تعاوني‌هاي دانش بنيان توسط نخبگان فراهم شود.

در ادامه اين نشست دكتر آريا الستي، دبير چهارمين همايش ملي نخبگان با ارائه گزارشي از چگونگي مراحل ثبت نام و دعوت از نخبگان براي حضور در همايش گفت: در اين همايش برخلاف سالهاي گذشته ديدار نخبگان با مقام معظم رهبري در روز دوم خواهد بود و دبير نشستهاي روز نخست همايش گزارشي كوتاه از مباحث انجام شده درخصوص موضوع هاي نشستها را در محضر معظم له ارائه خواهند كرد و همچنين در اين سومين روز همايش، نخبگان جوان از 35 مركز علمي و صنعتي شاخص بازديد خواهند كرد.