برگزاری شانزدهمین جشنواره یک هفته با کانون همزمان با روز جهانی کودک

 

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ویژه‌برنامه‌های این روز در تهران و شهرهای مختلف کشور صبح روز پانزدهم مهر آغاز می‌شود و مراکز کانون بعد از ظهر روز جمعه شانزدهم مهر نیز برنامه‌های خود را ادامه می‌دهند.
در تهران، روز پانزدهم مهر ویژه‌برنامه‌ای در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون برگزار می‌شود تا بچه‌ها به تماشای فیلم، نمایش عروسکی و اجرای سرودهای شاد بنشینند.
در این آیین قرار است بیانیه روز جهانی کودک خوانده شود و تعدادی از کودکان و نوجوانان برگزیده مسابقات بین‌المللی هنری نیز جوایز خود را دریافت کنند.
این مراسم ساعت 10 تا 12 روز 15 مهر برگزار می‌شود و مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری واقع در خیابان حجاب بعد از ظهر همین روز و روز شانزدهم مهر نیز برنامه‌های شاد و جذابی را برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌کند.
نشستی تخصصی نیز بعد از ظهر روز پانزدهم مهر در همین مرکز به موضوع رابطه‌ی حقوق کودک و ادبیات کودک با حضور صاحب‌نظران این عرصه خواهد پرداخت.
در همین حال روز شانزدهم مهر امسال برنامه‌های جشنواره‌ی یک هفته با کانون نیز در مراکز استان‌های کانون سراسر کشور آغاز می‌شود جشنواره‌ای که از شانزده سال پیش برای معرفی فعالیت‌های کانون به خانواده‌های ایرانی همه ساله برگزار می‌شود.
این جشنواره تا پنجشنبه 22 مهر در مراکز کانون سراسر کشور ادامه خواهد یافت و بر اساس برنامه‌ی پیش‌بینی شده هر یک از استان‌های کشور یک شیوه‌ی اجرای فعالیت‌های کانون را به خانواده‌ها معرفی می‌کنند.
نمایشگاه جشنواره یک هفته با کانون با محوریت کانون استان تهران در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری در این یک هفته با موضوع اصلی تحقیق و پژوهش میزبان کودکان و نوجوانان و دانش‌آموزان مدارس خواهد بود.
این جشنواره در تهران از غرفه‌هایی مانند نمایش خلاق، گام به گام تا اندیشه (آموزش فلسفه به کودکان و معرفی فعالیت‌های مذهبی)، فعالیت‌های ادبی، شعر و قصه، معرفی کتابخانه‌های فراگیر (مناسب برای کودکان با نیازهای ویژه)، کاردستی، بازی و سرگرمی، نقاشی دیواری، نقاشی رومیزی، عکاسی، انیمیشن، تئاتر عروسکی و فیلم کوتاه، زیست‌شناسی، معرفی سرزمین و شخصیت و وقایع، نجوم، بازدید از موزه کودک و بخش ویژه فروش محصولات فرهنگی، هنری کانون تشکیل شده است.

در همین زمینه شانزدهمین جشنواره یک هفته با کانون در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، ایلام، اصفهان و بوشهر به ترتیب با محوریت فعالیت‌های کانون در زمینه‌های " عکاسی"، "کارگاه داستان"، "انیمیشن"، "نمایش فیلم"، "خوشنویسی، و "معرفی سرزمین" اجرا می‌شود.
استان‌های چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خوزستان نیز کودکان و نوجوانان مخاطب خود را به ترتیب میهمان برنامه‌هایی با با محوریت "معرفی کتاب"، "نمایشنامه‌خوانی"، "نمایش خلاق"، "بازی و سرگرمی" و "زیست‌شناسی" می‌کنند.
"آشنایی با قرآن و حدیث"، "هنرهای بومی و هنرهای دستی و کاردستی"، "نشریه نگاری(نشریات کاغذی و الکترونیک)"، "بحث کتاب"، "معرفی شخصیت"، "مسابقات(کتبی، حضوری)"، "معرفی وقایع"، "طرح‌های ادبی" و "آموزش احکام" به ترتیب محور اصلی برنامه‌های استان‌های سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد را تشکیل می‌دهد.
بر اساس این گزارش کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌های گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد نیز در شانزدهمین جشنواره‌ی یک هفته با کانون به ترتیب به موضوع‌هایی مانند "روخوانی کتاب"، "کارگاه شعر"، "نمایش عروسکی"، "قصه‌گویی"، "بحث آزاد"،" نقاشی"، "سفال و کتابخانه‌های سیار" و "موسیقی و سرود"خواهند پرداخت.
این جشنواره با هدف اصلی معرفی کانون و قابلیت‌های آن به جامعه و هدف‌های دیگری مانند جمع‌آوری و ارایه‌ی جذاب‌ترین شیوه‌های مورد استفاده در اجرای فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری، باز تعریف هر یک از فعالیت‌های فرهنگی، هنری کانون و جلب مشارکت مسوولان و اولیای تربیتی در استان‌های مختلف کشور طی روزهای 16 تا 22 مهر در مراکز کانون سراسر کشور اجرا خواهد شد.
شمار مراکز فرهنگی، هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اکنون از 820 مرکز در سراسر کشور گذشته است.
در همین حال ویژه برنامه‌های روز جهانی کودک امسال نیز فرصت مناسبی را برای حمایت از حقوق فرهنگی، هنری کودکان ایران فراهم خواهد کرد.