نخبه برگزیده کشوری: «علم کتابداری و اطلاع رسانی، دنیایی از حوزه های ناب و بدیع»

سید مهدی طاهری نخبه برگزیده کشور در چهارمین همایش ملی نخبگان جوان در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) در خصوص موفقیت اخیر خود گفت: بنیاد ملی نخبگان هر ساله همایشی را به منظور گردهمایی و هم اندیشی و تعامل بیشتر نخبگان جوان برگزار می­نماید، و در آن همایش برخی از نخبگان را بر اساس معیارهایی چند به عنوان نخبه برگزیده (برتر) معرفی می­کند. امسال در چهارمین همایش ملی نخبگان جوان که در روزهای سیزدهم تا پانزدهم مهرماه سال جاری برگزار شد به عنوان نخبه برگزیده مورد تشویق قرار گرفتم. و نام بنده در بین 25 نخبه برگزیده بود و از سوی رئیس جمهور محترم لوح تقدیر و تندیس دریافت نمودم.

 

عضو هیأت مدیره و مسئول کمیته آموزش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی در ادامه اظهار داشت: معیارهای انتخاب نخبه برگزیده، پویایی، سابقه پژوهشی و آموزشی نخبه، گزارش مرتب فعالیت­های علمی خود به بنیاد، و غیره هستند.

 

عضو هیأت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در خصوص این که چه افرادی به عضویت جامعه نخبگان ایران در می­آیند و مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار می­گیرند، بیان کرد: افرادی که در جشنواره­ های بین المللی هم چون خوارزمی، فارابی، شیخ بهایی، و غیره، همچنین المپیادهای علمی دانش آموزی و دانشجویی (در سطح ملی و بین­المللی) برگزیده می  شوند، و نیز نفرات برتر آزمون­های سراسری و جز آن تحت پوشش حمایت­های بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته، و جزء جامعه نخبگان کشور محسوب می­شوند.

 

وی همچنین در مورد نحوه عضویت خود در جامعه نخبگان کشور این گونه بیان کرد: عضویت اینجانب در جامعه نخبگان به دلیل کسب رتبه اول در بخش جوان جشنواره بین­المللی فارابی (در گروه فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی، و کتابداری) در سال 1388 بود. پس از آن در بنیاد ملی نخبگان و با دعوت این بنیاد، تشکیل پرونده دادم و از تسهیلات این بنیاد استفاده می­کنم.

 

در ادامه سید مهدی طاهری، در خصوص پایان نامه کارشناسی ارشد خود که به عنوان اثر برگزیده در سومین جشنواره بین­المللی فارابی معرفی شده است گفت: عنوان این پایان نامه «بررسی تطبیقی کیفیت نمایه سازی و رتبه بندی اشیای محتوایی حاوی عناصر فراداده­ای هسته دوبلین و مارک 21 توسط موتورهای کاوش عمومی» است که با هدف تبيين کيفيت نمايه سازي و رتبه بندي اشياي محتوايي حاوي عناصر فراداده­اي هسته دوبلين و مارک 21 مبتني بر زبان نشانه گذاري گسترش پذير (XML) توسط موتورهاي کاوش عمومي، و مقايسه آنها با يکديگر به روش تجربي انجام شد.

 

طاهری افزود: جامعه پژوهش را صد شي محتوايي مبتني بر XML در قالب دو گروه، گروه اول حاوي پيشينه­هاي فراداده­اي هسته دوبلين، و گروه دوم حاوي پيشينه هاي فراداده­اي مارک 21 که بر روي دو حوزه فرعي http://www.dcmixml.islamicdoc.com و http://www.marcxml.islamicdoc.com  انتشار يافته بودند، تشکيل مي­دادند. حوزه­هاي فرعي مورد مطالعه به موتورهاي کاوش انتخابي، موتورهاي کاوش گوگل و ياهو، معرفي شدند. کيفيت نمايه سازي پيشينه­هاي فراداده­اي درج شده در اشياي محتوايي، و تفاوت نمايه سازي و رتبه بندي آنها بررسي گرديد. تمامي عناصر پيشينه­هاي فراداده­اي مورد مطالعه توسط موتورهاي کاوش گوگل و ياهو نمايه سازي شدند.

 

وی در ادامه به تبیین نتایج پایان نامه خود پرداخت و افزود: بر اساس نتايج آزمون غير پارامتري يو مان-ويتني، تفاوتي ميان کيفيت نمايه سازي پيشينه­هاي فراداده­اي هسته دوبلين و مارک 21 مبتني بر XML توسط موتورهاي کاوش گوگل و ياهو مشاهده نگرديد. ميزان معناداري تفاوت رتبه بندي اشياي محتوايي حاوي عناصر فراداده­اي هسته دوبلين و مارک 21 در دو موتور کاوش گوگل و ياهو نيز با استفاده از آزمون "يو مان-ويتني" محاسبه گرديد. بين رتبه بندي اشياي محتوايي حاوي دو طرح فراداده­اي در موتور کاوش گوگل تفاوت معناداري مشاهده نشد، اما وضعيت رتبه بندي اشياي محتوايي حاوي دو طرح فراداده­اي در موتور کاوش ياهو تفاوت معناداري داشت. يافته­هاي پژوهش نشان دادند که هيچ يک از دو طرح فراداده­اي هسته دوبلين و مارک 21 مبتني بر XML، از لحاظ دسترس پذيري توسط موتورهاي کاوش عمومي برتري نسبت به يکديگر ندارند.

طاهری در پایان تأکید کرد: دنیای کتابداری و اطلاع رسانی، مملو از حوزه های پژوهشی ناب و بدیع است به طوری که می توان ادعا کرد هر فرد علاقه مندی که وارد این حوزه می شود می تواند در یکی از زمینه های پژوهشی آن به مطالعه بپردازد و بدین ترتیب به متخصص آن گرایش خاص و مورد نظر خود تبدیل شود. 

سید مهدی طاهری اکنون در حال تحصیل در مقطع دکتری کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است. وی عضو هیأت مدیره و مسئول کمیته آموزش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و عضو هیأت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی می­باشد.