كتابخانه هاي ملي كشورهاي عضو اكو بر ايجاد پايگاه داده و پورتال مشترك توافق کردند

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعلام کرد: بر اين اساس در سومين نشست كه به ميزباني جمهوري تركيه در آنكارا برگزار شد از هر يك از كشورهاي عضو خواسته شد تا نسخه ديجيتال شده 100 جلد از نسخ خطي خود را به دبيرخانه كنفرانس ارائه كنند تا نسبت به ايجاد پايگاه داده مشترك كتابخانه هاي ملي عضو اكو اقدام شود.
در بند ديگري از مصوبات اين كنفرانس آمده است كشورهاي عضو فهرستي از نسخ خطي خود را به كتابخانه هاي ملي ايران و تركيه ارائه كنند تا فهرست ها پس از ترجمه به زبان هاي فارسي، روسي و تركي در پورتال مزبور به نمايش در آيد.
همچنين با توجه به اهميت بحث استانداردسازي كتابخانه هاي ملي به پيشنهاد علي اكبر اشعري مشاور فرهنگي رئيس جمهور كشورمان و دبيركل كنفرانس مقرر شد كارگاهي به منظور آشنا كردن كارشناسان كتابخانه هاي كشورهاي عضو با روشهاي جديد استانداردسازي در تهران برگزارشود .
براي ميزباني چهارمين كنفرانس رؤساي كتابخانه هاي ملي كشور هاي عضو اكو ،جمهوري قزاقستان و جمهوري تاجيكستان اعلام آمادگي كردند كه قرار شد پس از رايزني، يكي از اين دو كشور به عنوان ميزبان اجلاس بعد انتخاب شود .
تاكيد بر حضور مشترك كشورهاي عضو در اجلاس هاي جهاني همچون ايفلا و يونسكو و قول مساعد رؤساي كتابخانه هاي ملي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركيه در زمينه كمك به افغانستان در خصوص مرمت و حفاظت از نسخ خطي نيز از ديگر مصوبات سومين كنفرانس رؤساي كتابخانه هاي ملي كشورهاي عضو اكو بود .
همچنين به اتفاق آرا تونجل آجار رييس كتابخانه ملي جمهوري تركيه تا زمان برگزاري چهارمين اجلاس در سال 2012 بعنوان رييس كنفرانس انتخاب شد.
لازم به ذكر است كنفرانس رؤساي كتابخانه هاي ملي كشورهاي عضو اكو كه به ابتكار سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران تشكيل شده و تاكنون سه نشست در تهران ، باكو و آنكارا داشته است .