معرفی برگزیدگان چهارمین جشنواره رسانه‌‌های دیجیتال

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از مهر، مراسم اختتامیه چهارمین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال شب سه شنبه 27 مهر و با اهدای جوایز به برگزیدگان اول در تالار وحدت تهران برگزار شد.

پیش از اهدای این جوایز که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون مطبوعاتی وی و مسئولان این نمایشگاه برگزار شد، بیانیه هیئت داوران به شرح زیر قرائت شد:

چهارمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال که با اهدافی مهم و والا همچون جریان سازی و بسترسازی برای تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملی و اسلامی در حوزه رسانه‌های دیجیتال، ایجاد جایگاهی سالانه برای عرضه و ارزیابی رسانه‌های دیجیتال در کشور، فراهم کردن محیطی به منظور ایجاد همدلی و هم‌افزایی بین پدیدآورندگان آثار در حوزه رسانه‌ های دیجیتال و نیز توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه و ابزارهای دیجیتال در تهران برگزار شد، عاملی بود برای تاکید بر اهمیت تولید هوشمندانه محتوای متعهدانه فارسی در فضای رو به گسترش وب و دیگر رسانه‌های نو و دیگر، تلاشی اجرایی و شایسته بود برای بسترسازی و فراهم کردن زمینه لازم برای تحقق جنبش نرم افزاری در حوزه محتوایی فناوری اطلاعات.

رقابت در جشنواره رسانه‌های دیجیتال، از آن روز که در شش بخش اصلی نرم افزارهای رسانه‌ای، نرم‌افزارهای تلفن همراه، بازیها و سرگرمی‌های دیجیتال، پایگاه اینترنتی و وبلاگ‌ها، هنرهای دیجیتال، فناوری و نوآوری در رسانه‌های دیجیتال و هشت بخش جانبی برگزار شد، رقابتی دشوار و تنگاتنگ بود؛ از آن رو که دسترسی بسیاری از شرکت کنندگان به ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری در سطحی یکسان بوده است و طبعاً آنچه برگزیدگان جشنواره را از دیگران برجسته می‌کند، ایده‌های نو و کارکردسازی مفیدتر برای کاربران مشتاقی است که در بازاری گسترده به جستجوی علایق خود می‌گردند.

بدیهی است در بازار جهانی ارائه و پردازش اطلاعات، که شتاب فزاینده آن، تعیین کننده قدرت و تاثیرگذاری هر فرهنگ و ملتی خواهد بود، سیاست‌گذاران کلان حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، باید با تکیه بر دو اصل تلاش برای گسترش محتوای ملی- اسلامی فارسی در عرصه وب با هدف پیگیری هوشمندانه جریان جهانی شدن و دوم اصلاح موانع برای جلب سرمایه‌های خصوصی و ایده‌های نو در این زمینه مهم رو به رشد، گام‌های بلندتری برای پیوستن هرچه بیشتر، مقتدرانه‌تر و موثرتر ایران عزیز به شبکه جهانی اطلاعات بردارند.

لازم به توضیح است از مهمترین ویژگی‌های این دوره از جشنواره رشد کیفی آثار به ویژه در بخش پایگاه‌های اینترنتی می‌باشد که با رشدی از سه برابر نسبت به دوره گذشته حرکتی نویدبخش را در سال همت مضاعف و کار مضاعف، مقابل چشم همگان نمایان می‌سازد.

هیئت داوران چهارمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال، با امید به آنکه تجربه‌های برگزاری این جشنواره و نمایشگاه، همراه با دیدگاه‌ها و بازخوردهای کاربران و فراهم‌آورندگان نرم‌افزارهای مفید و موثر در گسترش محتوای متعهدانه و به روز فارسی، سبب ساز رفع موانع بومی سازی خلاقیت ها و جنبش نرم افزاری مبتکران و اهالی فن شوند، نتایج داوری خود را تقدیم می ‌کند.

برگزیدگان نهایی بخش‌های جشنواره در برخی از عنوانها عبارتند از:

بخش نرم‌افزارهای رسانه‌ای

به دلیل استفاده از تکنولوژی جدید در کارکردی مبتکرانه و مبتنی بر فرهنگ ایرانی و تعامل مفید و سازنده با کاربرد، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین اثر مبلغ و مروج زبان و ادب فارسی تعلق می‌گیرد به نرم افزار رسانه‌ای سروش سخن 2 از موسسه سروش مهر ، ابراهیم بهادرید.

به دلیل جامعیت، صحت و اعتبار محتوا و تعدد منابع مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین اثر ایران‌شناسی و مبلغ و مروج فرهنگ ایرانی و اسلامی تعلق می‌گیرد به نرم افزار رسانه‌ای ایران کهن‌تر از تاریخ از موسسه تحقیقات و انتشارات کاروان جهانگردان ،حسن زنده دل.

مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌ های دیجیتال در عنوان بهترین اثر با مخاطب کودک و خردسال به صورت مشترک تعلق می‌گیرد به نرم افزار رسانه‌ای هوشمند آرین از شرکت رایان سیستم امیدیه، حسین حمدی به دلیل جامعیت در محتوا، رعایت تعامل، ظرافت در آموزش و تربیت و طراحی هوشمند نرم افزار و همچنین تعلق می‌گیرد به نرم افزار رسانه‌های هدهد، آموزش قرآن برای خردسالان از موسسه فرهنگی هنری یاسین امین،  سید علی شبیری به دلیل ویژگی‌های کاربری زیبا و کارآمد و ارائه جذاب محتوای متناسب با مخاطب.

به دلیل استفاده هوشمندانه از فضای مجازی سه بعدی در کارکردی خلاقانه مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی در تعامل با کاربر برای تجلی جلوه‌های معنوی رضوی، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین ارتباط تصویری تعلق می‌گیرد به نرم افزار رسانه‌های سایه‌های ملکوت از موسسه آوین رسانه ، مجید اسماعیلی.

به دلیل امکان کار شبکه‌ای در زمینه پژوهش و تولید محتوا و امکان تولید برنامه چند رسانه‌ای، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین ابزار تولید محتوا تعلق می‌گیرد به نرم افزار رسانه‌ای پژوهش یار، سید محمد جواد حسینی.

به دلیل جامعیت و صحت محتوا و استفاده از منابع و قالب‌های متنوع رسانه‌ای، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین اثر مبلغ و مروج مهدویت تعلق می‌گیرد به نرم افزار رسانه‌ای آخرین ذخیره، حجر اکبری‌زادگان.

به دلیل استفاده از ساختار چند رسانه‌‌ای مناسب و دسته بندی مناسب موضوعات، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین اثر فرهنگ نامه‌ای، دانشنامه‌ای و دایره‌المعارفی تعلق می‌گیرد به نرم افزار رسانه‌ای دانشنامه علوی، از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ، حمید شهریاری.

به دلیل زیبایی و جذابیت طراحی رابط کاربری، دسته بندی مناسب موضوعات و اعتبار محتوا از جهت استفاده از منابع، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین اثر در راستای تقویت بنیان خانواده و فرهنگ حجاب و عفاف تعلق می‌گیرد به نرم افزار رسانه‌‌ای مبشر خانواده، از موسسه فرهنگی هنری یاسین امین،  سید علی شبیری.

بخش بازی‌های رایانه‌ای

به دلیل بهره گیری فناورانه از تکنیک‌های فنی و هنری در طراحی یک بازی رایانه‌ای زیبا و جذاب، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین بازی رایانه شخصی از دیدگاه فنی تعلق می‌گیرد به بازی گرشاسپ از شرکت فن‌افزار شریف ، آرش جعفری خسرقی.

به دلیل طرح یک داستان پرمغز و استفاده از تعلیق با هدف شناسانده جلوه‌های شجاعت و پایمردی دلاورمردان گمنام ایران زمین و ترویج روحیه ایستادی در مقابل هجوم و تجاوز بیگانگان مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین بازی سال تعلق می‌گیرد به بازی "میرمهنا" از شرکت اسپریس پویانما ، مرتضی رضایی.

به دلیل توجه و اهتمام به تولید بازی‌های رایانه‌ای با کیفیت و الهام بخش براساس فرهنگ اسلامی- ایرانی، لوح تقدیر چهارمین جشنواره ملی رسانه‌ای دیجیتال در عنوان بهترین موسسه تولید بازی رایانه‌ای تعلق می‌گیرد به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان نور،‌ حمید روستایی.

بخش پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگها

به دلیل ارائه جامع معارف دینی و پاسخگویی به شبهات مبتنی بر منابع اصلی دین به 14 زبان دنیا، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین پایگاه مبلغ و مروج اسلام و معارف اهل بیت تعلق می‌گیرد به پایگاه اطلاع رسانی استاد حسین انصاریان، حسین گلاب.

به دلیل ارائه مباحث تخصصی در حوزه مهدویت و پرداختن به موضوع دشمن شناسی با تمرکز بر مبحث فراماسونری، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین پایگاه فرهنگ و اندیشه تعلق می‌گیرد به پایگاه وعده صادق،  مرتضی سنمار.

به دلیل جامعیت محتوایی در حوزه نیازمندی‌های کودکان ایرانی، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین پایگاه با مخاطب کودک و نوجوان تعلق می گیرد به پایگاه کودکان و نونهالان، احسان دشتیانه.

به دلیل جامعیت و دسته بندی موضوعی محتوای سایت در حوزه سینما و مباحث مرتبط، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین پایگاه هنری تعلق می‌گیرد به سینمای حرفه‌ای جهان، محمد افسر.

به دلیل ایجاد محفلی بدیع و جامع در راستای گفتگوی مجازی در خصوص مباحث و معارف مورد نیاز جوانان، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین جامعه مجازی تعلق می‌گیرد به پایگاه گفتمان دینی، سید جلال موسویان.

به دلیل نوآوری در آموزش الکترونیکی معارف اسلام و اهل بیت با تکیه بر احادیث صحیح و موثق، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین پایگاه آموزش الکترونیکی تعلق می‌گیرد به پایگاه دانشکده علوم حدیث ،سید حمید حسینی.

به دلیل ارایه خدمات تخصصی در حوزه نقشه ایران و شهرهای مختلف و راه‌های ارتباطی کشور در فضای مجازی، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین موتور جستجو تعلق می‌گیرد به پایگاه نقشه من ،محمد حسن تسخیری.

بخش پژوهش، فناوری و نوآوری

به دلیل استفاده خلاقانه از پردازش تصویر و در اختیار قرار گرفتن ساده‌ترین امکانات برای کنترل بازی‌های رایانه‌ای، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین فناوری در بازی‌های رایانه‌های تعلق می گیرد به اثر کنسول بازی از شرکت کوثر نگار رایانه ،محمد بیک مولایی.

بخش نرم افزار های تلفن همراه

به دلیل جامعیت و گستردگی محتوا، ساختار چند رسانه‌ای، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین اثر ایران شناسی و مبلغ و مروج فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی تعلق می‌گیرد به نرم افزار تلفن همراه "همراه پارسی" از موسسه ایده پرداز ژوبین ،سعید رسول‌اف.

به دلیل ارایه مناسب محتوایی جامع و مواجهه کارشناسانه با مسئله حجاب، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌ های دیجیتال در عنوان بهترین اثر در راستای اعتلای فرهنگ عمومی تعلق می‌گیرد به نرم افزار تلفن همراه ثیاب حجاب از شرکت سوشیانت شیراز، حمید افسری.

بخش هنرهای دیجیتال

به دلیل استفاده هنرمندانه و ماهرانه از تکنیک‌ چند لایه‌ای رایانه‌ای در بیان یک قصه و روایت پراحساس آن، مقام اول جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین پویانمایی تعلق می‌گیرد به اثر شهر خاموش، امیرحسین مهران.

بخش صادرات نرم افزار

به خاطر طراحی، تولید و صادرات نرم افزارهای مبتنی بر فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی لوح تقدیر بهترین صادر کننده نرم افزار تعلق می‌گیرد به موسسه سروش مهر،ابراهیم بهادری.

بخش بین‌الملل

به دلیل فعالیت هنری در محیط دیجیتال و بهره گیری از بستر وب جهت انتشار محتوای هنری و فرهنگی در سطح بین‌الملل، لوح تقدیر تعلق می‌گیرد به پایگاه اسلام گرافیک ،علی انجوروکه از کشور کنیا.

بهترین استان

به خاطر تنوع آثار و محصولات فرهنگی دیجیتال و تلاش فراوان در جهت شکوفا شدن استعدادهای جوانان استان در خصوص تولید در حوزه رسانه‌ های دیجیتال از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تقدیر می‌گردد.

تقدیر ویژه

در پایان از تلاشهای سایر دستگاه‌ها و نهادهای کشور که در  پربارتر شدن چهارمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال سهم بسزایی داشته‌اند قدردانی شد و از سازمانها دستگاه‌ها و نهادهای ذیل تقدیر ویژه به عمل آمد:

 سازمان بسیج مستضعفین به خاطر وسعت و تنوع حضور در عرصه‌های مختلف رسانه‌های دیجیتال و همکاری صمیمانه و مخلصانه در برپایی نمایشگاه به ویژه در چهار بخش سازمانها و استانها، پایگاه‌های اینترنتی، بازیهای رایانه‌ای و نیز سی سال دفاع مقدس .وزارت امور خارجه به خاطر هماهنگی مناسب جهت حضور میهمانان و هیئت‌های محترم خارجی در این رویداد بین‌المللی. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به خاطر اطلاع رسانی شایسته از این رویداد فرهنگی و فناورانه در سطوح استانی، ملی و بین‌المللی..وزارت آموزش و پرورش به خاطر حضور وسیع به همراه بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌های دیجیتال به ویژه از طریق شبکه رشد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی. جامعه المصطفی العالمیه .مصلی امام خمینی(ره) تهران. حوزه علمیه قم. شورای تامین شهر تهران .نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران .بنیاد رودکی. خانه کاریکاتور.