اطلاعات شخصی شما در فیس بوک، منبع درآمد شرکتهای تبلیغاتی

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، شبكه خبري بي بي سي در گزارشي اعلام کرد: هنوز چیزی از روی پرده رفتن فیلم پرفروش شبکه اجتماعی نگذشته است، این فیلم داستان اختراع فیس بوک را به نمایش می کشد. داستانی که با نقض حریم شخصی دانشجویان هاروارد شروع شد. حالا فیس بوک واقعی نیز با همان جنجال قدیمی روبروست.

روزنامه وال استریت ژورنال کشف کرده است که، چندین اپلیکیشن (Application) پرطرفدار روی فیس بوک، داده های شخصی کاربران را در اختیار سایت های خارجی می گذاشته اند. از جمله کاربرانی که سخت گیرانه ترین تنظیمات را برای اطلاعاتشان انتخاب کرده اند.

از جمله پرطرفدارترین اپلیکیشن ها که در مظان اتهام هستند بازی فارم ویل (FarmVille) و پوکر (Poker) شرکت زینگا هستند.

فارم ویل یک مزرعه مجازی است که صدها هزار کاربر مشتاق را مشغول کشاورزی و دامپروری اینترنتی کرده است.

مارک روتنبرگ، از مرکز اطلاعات شخصی الکترونیک واشنگتن معتقد است: "هر کاربر فیس بوک یک آی دی منحصر به فرد دارد که مانند شماره گذرنامه است وقتی این آی دی منحصر به فرد در اختیار دیگران قرار بگیرد در آن صورت مشخص می شود که همه ی آن اطلاعات مثل دوستان، چیزهای مورد علاقه، پیغام ها و غیره مربوط به کدام فرد خاص است این طوری تمام تبلیغات به اصطلاح گمنام منتفی می شود چون کسی که تبلیغ می کند با دانستن آی دی همه چیز را درباره مخاطبش می داند."

این گزارش می افزاید: این اپلیکیشن ها تحت کنترل مستقیم فیس بوک نیستند. وقتی یک اپلیکیشن را به پروفایلتان اضافه می کنید به شما یادآوری می کند که برای کارکردن به اطلاعات شما و حتی دوستانتان نیاز دارد.

آنیندا گوش، در دانشکده استرن دانشگاه نیویورک بر روی حفاظت از داده های شخصی در اینترنت مطالعه می کند.

وی معتقد است: "این طوری شرکت های تبلیغاتی اطلاعات زیادی درباره شما به دست می آورند. این مسئله مزیت هایی هم دارد مثلا کالاها و خدمات مناسب شما را پیشنهاد می کنند ولی مشکل قیمت آنهاست، این شرکت ها می توانند قیمت بالا از شما طلب کنند چون شما را می شناسند و می دانند درآمد شما چقدر است؟ و تا  چه میزان انعطاف پذیر هستید."

این گزارش می افزاید: فیس بوک گفته است که، نشت اطلاعات عمدی نبوده و برای این قضیه چاره اندیشی می کند. تا آن زمان حواستان باشد که اگر مزرعه داری اینترنتی برای شما نان ندارد برای آنها که به اطلاعات شما نیاز دارند، دارد.