کد خبر: 44372
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 شهریور 1400 - 10:47

داخلی

»

کتاب

انتشار شماره صدوسی‌ششم «مدیریت ارتباطات»

منبع : روابط عمومی ماهنامه مدیریت ارتباطات
شماره صدوسی‌و‌ششمین ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد.
انتشار شماره صدوسی‌ششم «مدیریت ارتباطات»

به گزارش لیزنا، شماره صدوسی‌و‌شش ماهنامه مدیریت ارتباطات، با بررسی پرونده ویژه «ِاسلَکتیویسم» که مبارزه زیر پتو ترجمه شده به روزگاری پرداخته است که کاربران فضای مجازی را ابزاری برای رساندن صدای اعتراض خود در نظر گرفته‌اند. آیا اینترنت می‌تواند کمکی به آگاهی بخشی کند یا صرفا فعالیتی است درون در فضای غیرواقعی که اثری هم ندارد؟ در شماره جدید، مطالبی درباره اسلکتیویسم یا مبارزه از زیر لحاف، حفظ حریم بیمار در مباحث مربوط به پزشکی، وضعیت رسانه‌ها در افغانستان و ... آورده شده است.

پرونده ویژه مبارزه کلیک‌ها و هشتگ‌ها

پرونده ویژه شماره 136ماهنامه مدیریت ارتباطات درباره «ِاسلَکتیویسم» است است. در روزگار ما بسیاری از شهروندان که همزمان کاربران اینترنت هم هستند، فضای مجازی را ابزاری برای رساندن صدای اعتراض خود در نظر گرفته‌اند. اینکه اینترنت می‌تواند کمک به آگاهی بخشی کند یا صرفا فعالیتی است درون در فضای غیرواقعی که اثری هم ندارد مسئله‌ای‌ است که در این پرونده آن را مورد واکاوی قرار داده‌ایم. از جمله مطالب این شماره ترجمه مقاله‌ای از ایلونا لودویکس است که به بررسی معنای مبارزه از زیر لحاف، چرایی انتقاد از این نوع کنشگری و ارزشمند بودن آن با جود همه انتقاد‌ها پرداخته است.

در گفت‌وگویی با محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی و مترجم کتاب «آشفتگی سیاسی» به مسئله کنشگری آنلاین در عصر اینترنت نگاهی داشتیم. مسعود سپهر، جامعه‌شناس سیاسی، در یادداشتی با عنوان «خنثی شدن صداها در هیاهو» به تبعات فضای مجازی در عرصه عمومی پرداخته است و فعالیت از زیر پتو را سوپاپی برای تداوم حضور صاحبان زور و تزویر می‌داند.

محسن آزموده در یادداشت خود از زاویه دیگر به موضوع اسلکتیویسم نگاه می‌کند و کاربرد منفی اسلکتیویسم را نقد می‌کند. علی ورامینی، سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات نیز در یادداشت خود  اسلکتیویسم خواندن یا یک کنشگری واقعی دانستن، فعالیت مجازی را منوط بر شناخت ابعاد و جنس می‌داند و نوشته: «باید به این‌ها بیندیشیم و ببینیم هر کنشی که انجام می‌دهیم، چه لایک کردن و نکردن، چه امضا کردن یک کارزار و چه هرچیز دیگری، آیا برآمده از نوعی آگاهی و اندیشه است یا پیرو رفتاری گله‌ای است بی‌هیچ تفکری. از این منظر شاید منصفانه‌تر بتوان ظرفیت‌های فضای مجازی برای کنشگری را واکاوی کرد».

هفت یادآوری برای مدیران جدید روابط‌عمومی

امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسئول نشریه، در سرمقاله خود ضمن اشاره به تغییر دولت و به تبع آن تغییر مدیران روابط‌عمومی در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها، هفت توصیه را جهت یادآوری به مدیران جدید مطرح کرده و در آخرین توصیه خود نوشته: اگر اهمیت بهبود و افزایش کیفیت ارتباطات درون‌سازمانی بیشتر از ارتباطات برون‌سازمانی نباشد، کمتر نیست. در حال حاضر مسائل متعددی که مهم‌ترین آن‌ها اقتصاد، شیوع کرونا و کاهش امید و اعتماد به سیستم‌های دولتی است، بر رفتار کارکنان سازمان‌ها نیز اثرات منفی گذاشته‌اند.

پرونده پزشک محرم است، دیگران چه؟

پرونده دیگر این شماره به موضوع حریم خصوصی بیماران در اخلاق پزشکی اختصاص داده شده است. در این پرونده دکتر امیرحسین جلالی، روان‌پزشک و استاد دانشگاه در مصاحبه‌ با ما از شرایط بازگویی تجربۀ پزشک و بیمار در فضای مجازی می‌گوید. در پایان دکتر سیما مشایخی مسئله ضرورت تقویت بُعد غیرمادی ارتباط پزشک و بیمار مطرح کرده است.

از برند شخصی ایران درودی تا افغانستان و طالبان

اما نگاهی داشته باشیم به دیگر مطالب این شماره؛ نیوشا طبیبی در ادامه سلسله یادداشت‌های خود برای صفحه «زیبایی شناسی غذا» به اهمیت داستان سرآشپز‌ها پرداخته است و عنوان می‌کند آنچه که می‌خوریم ما را شکل می‌دهد. حسین گنجی روزنامه نگار و منتقد هنری در سلسله یادداشت‌های خود درباره برند شخصی به سراغ «ایران درودی»، نقاش و استاد دانشگاه رفته است. در این شماره مصاحبه‌ای با وحید پیمان، سردبیر روزنامۀ «هشت صبح» هرات درباره وضعیت رسانه قبل و پس از طالبان داشته‌ایم.

صاحب‌امتیاز این ماهنامه مؤسسه مطبوعاتی دایره‌رنگی ایده‌آل است، مدیرمسئول: امیرعباس تقی‌پور، سردبیر: علی ورامینی، تحریریه: حسن نمکدوست تهرانی، مسعود شاه‌حسینی، فاطمه مهدوی، محسن آزموده، ابوالفضل رجبی، بهار سرلک، فاطمه باباخانی، آرمین هاشمی و با تشکر از حسین گنجی، رئیس شورای سیاست‌گذاری: سید غلامرضا کاظمی‌دینان، مدیر اجرایی و هماهنگی: بهنام تقی‌پور، طراح جلد: وند/ حامد شجاعی، مدیر هنری: یوسف فروتن، روابط‌عمومی یگانه قاسمی و دیگر همکاران ماهنامه مدیریت ارتباطات: بهروز تقی‌پور، روشن مهدوی، سمیرا کیانی، آزاده آخوندی هستند.

علاقمندان برای خرید نسخه فیزیکی یا دریافت اشتراک سالیانه می‌توانند با شماره ۸۸۳۵۶۴۳۶021 تماس بگیرند.