رونمایی از نرم‌افزار خطاياب املايي زبان فارسي

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، به نقل از از ستاد خبري بخش دولتي الكامپ، حجت‌الاسلام سعيد سالاريان در مراسم رونمايي از نرم‌افزار خطاياب املايي خودكار در زبان فارسي با اشاره به تلاش يك ساله كارگروه خط و زبان فارسي براي عرضه اين نرم‌افزار، بر نقش خط و زبان فارسي در محيط رايانه‌يي در ارائه خدمات الكترونيك تاكيد و اظهار كرد: بستر خدمات الكترونيكي نيازمند رابطي است كه ارائه هر نوع خدماتي از طريق اين ملزومات براي تمامي اقشار قابل استفاده باشد.

قائم مقام دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني با بيان اينكه در حال حاضر زبان فضاي رايانه غيرفارسي است و براي برخي اقشار مردم استفاده از آن دشوار است، تاكيد كرد كه بايد فضاهاي رايانه‌يي بگونه‌اي طراحي شود كه بتوان از خدمات الكترونيكي به راحتي استفاده كرد.

وي نرم‌افزار خطاياب املايي خودكار زبان فارسي را از جمله پروژه‌هاي سرآمد اين بخش عنوان كرد و افزود: ارائه رسمي اين نرم‌افزار همزمان با برگزاري شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيك آغاز شده است و از هفته آينده نسخه كامل آن برروي سايت شوراي عالي اطلاع‌رساني و در قالب لوح فشرده در اختيار علاقمندان قرار مي‌گيرد.

 سالاريان تصريح كرد: نسخه‌هاي بعدي اين نرم‌افزار براي فضاهاي ديگر مانند تلفن همراه ارائه خواهد شد.

نرم‌افزار ويراستيار از تمامي سيستم عامل‌ها و محيط‌هاي رايانه‌يي پشتيباني مي‌كند و قابليت خطايابي املايي، ‌ويرايش و اصلاح علائم نگارشي، مبدل پينگليش،‌ مبدل اعداد، تقويم و تكميل خودكار كلمه را داراست.

از جمله قابليت‌هاي فني اين نرم‌افزار مي‌توان به مصرف بسيار كم، 60مگابايت و پشتيباني كامل از قواعد تصريف و بيش از 2800 تعريف مختلف از هر كلمه با درنظر گرفتن نقش كلمه در تصريف و بيش از 46 هزار فعل ساده و پيشوندي اشاره كرد.

پشتيباني كامل از قواعد آواشناسي و اصلاح نويسه‌هاي متن از ديگر قابليت‌هاي اين نرم‌افزار است. براي مثال اين نرم‌افزار قادر است انواع حروف "گ" و "ي " را اصلاح كرده و ارقام عربي را به معادل فارسي تبديل كند.

حذف نيم فاصله‌هاي تكراري، پيش پردازش املايي متن با قابليت فاصله گذاري "ها" در انتهاي واژه‌ها، "مي" در ابتداي واژه‌ها و تبديل همزه بدل از كسره مضاف به "ي" و اصلاح فاصله گذاري پسوندها از ديگر قابليت‌هاي اين نرم‌افزار عنوان شده است.

اين نرم‌افزار غلط‌ياب املايي سرعت مناسبي در اصلاح وا‍ژه‌ها و ارائه فهرست از پيشنهادهاي جايگزيني و انواع غلط‌هاي فاصله‌گذاري داشته و اصلاح نشانه‌گذاري متن ويرگول، نقطه، نقطه ويرگول و علامت سوال و تعجب از ديگر ويژگي‌هاي اين نرم‌افزار است.

بر اساس این گزارش، ويراستيار همچنين قابليت تبديل تقويم و تاريخ با گونه‌هاي مختلف نوشتاري به صورت عددي و انگليسي و فارسي داراست.

قابليت شخصي‌سازي مانند خطاياب، اصلاح نويسه‌ها‌، پيش‌پردازش املايي، ميانبر و ايجاد واژه‌نامه‌هاي شخصي از ديگر امكانات اين نرم‌افزار عنوان شده است