فراتر از جستجوی فوری گوگل: پیش نمایش های فوری

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)،  گوگل در ادامه توسعه و بهبود جستجوی فوری (Google Instant)، جهشی به سوی تصویر لحظه ای یا عکس فوری داشته است. این نوع جدید از نتایج جستجوی بصری «پیش نمایش های فوری» نامیده می شود و باعث انتخاب سریعتر و مناسب تر نتیجه دلخواه می گردد.

به عبارت دیگر پیش نمایش های فوری، دیدگاهی تصویری را از نتیجه جستجو آماده می کند و مرتبط ترین بخش ها را برجسته می سازد و دستیابی به یک صفحه وب را مانند دستیابی به یک صفحه نشریه سریع و آسان می کند. برای استفاده از این قابلیت کافی است بر روی شیشه ذره بینی کنار عنوان هریک از نتایج جستجو کلیک نموده تا یک پیش نمایش تصویری در سمت راست صفحه برایتان آماده شود. با حرکت نشانگر ماوس خود می توانید پیش نمایش مذکور را تا انتهای صفحه ببینید.

تیم گوگل در یک بررسی به این نتیجه رسیدند که کاربرانی که  از قابلیت «پیش نمایش فوری» استفاده می کنند حدودا 5% نسبت به دیگران  در نتایج جستجویشان رضایت بیشتری دارند. زیرا پیش نمایش های فوری شیوه ای جدید را برای ارزیابی نتایج جستجو آماده می کنند و شانس کاربر را برای یافتن نتیجه جستجوی مورد نظرش افزایش می دهد.

ویژگی های دیگر این پیش نمایش فوری عبارتند از:

  • مقایسه سریع نتایج: مقایسه ی تصویری از نتیجه جستجو به کاربر کمک می کند که دقیقا هر آن چیزی را که با نیازش مطابق است را انتخاب نماید. دستیابی سریع به پیش نمایش های فوری باعث می گردد که کاربر پس از مقایسه، بهترین نتیجه جستجو را انتخاب نماید.
  • اشاره دقیق به محتوای مرتبط: متون به رنگ نارنجی درآمده گاهی اوقات مکان اصطلاحات جستجوی ظاهر شده در صفحه وب را برجسته می سازد. بنابراین کاربر می تواند از این طریق آن را ارزیابی نماید که آیا این همان موردی است که درحال جستجویش می باشد.
  • تعامل با صفحه جستجو: پیش نمایش های فوری به کاربر اجازه می دهد که ساختار صفحه وب را قبل از کلیک بر روی نتیجه جستجو ببیند و متوجه شود که جستجو یک جدول، تصویر، نقشه یا فهرست است.

از طرفی دیگر پیش از این، اغلب دانلود یک تصویر حدودا 20 تا 30 ثانیه طول می کشید و حتی امروزه بسیاری از وب سایت ها به 4-5 ثانیه نیاز دارند که تصویری را بارگذاری کنند. با پیش نمایش های فوری پرسش کاربر با یک نمایه کامل وب تطبیق داده می شود تا مرتبط ترین بخش های هر صفحه شناسایی شوند تا به طور کامل بر اساس جستجوی کاربر تخصیص داده شود و تمامی این روند در کمتر از یک دهم ثانیه انجام می شود.

گفتنی است این قابلیت در روزهای آتی برای بیش از 40 زبان در دسترس خواهد بود.