برگزيدگان پنجمين دوره جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان معرفي شدند

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از ایرنا،  در اين مراسم 15 اثر بعنوان آثار «برتر» و «تقديري» در 3 بخش داستان، شعر و علمي آموزشي انتخاب و از نويسندگان، شاعران، ناشران، مترجمان، ويراستان و تصويرگران آنها تقدير شد.

3 لوح كتاب برتر در بخش داستان، به «رضا هاشمي نژاد» مدير نشر افق به خاطر كتاب «قصه هاي شيرين مغزدار»، در بخش شعر به «سيد صادق رضايي» مديركانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به خاطر كتاب «چشم هاي زمستاني» ترجمه و برگردان شده به شعر و در بخش علمي آموزشي به «كاظم طلايي» مدير نشر طلايي براي كتاب 'حيات وحش ايران' اعطا شد.

همچنين كتاب هاي «زرد مشكي»، «3 گلدان»، «غول و دوچرخه» و «110 قصه» حائز رتبه هاي اول تا چهارم بعنوان كتاب هاي برتر در بخش داستان معرفي شدند و مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، نشر افق و نشر قدياني بعنوان ناشران اين كتاب ها مورد تقدير قرار گرفتند.

در بخش شعر نيز 4 كتاب شايسته تقدير شناخته شدند كه به ترتيب رتبه هاي اول تا چهارم اين بخش به كتاب هاي «طوطي و بازرگان»، «ترانه هاي بابايي»، «يك نفر رد شد از كنار دلم» و «سفر به فضا» تعلق گرفت و مديران نشر افق، كانون پرورش فكري، طوبي و تولد براي انتشار اين آثار تقدير شدند.

4 كتاب «فرهنگ نامه نجوم و فضا»، «دانش نامه تصويري نوآموز»،‌ «شناخت 3 بعدي فضا» و «ترسيم خط در هنر» در بخش علمي آموزشي شايسته تقدير معرفي شدند و از مديران انتشارات طلايي، افق،‌ تولد و نظر در اين مراسم با اهداي لوح تقدير قدرداني شد.

بر اساس اين گزارش،‌ در بيانيه هيات داوران اين جشنواره پيشنهاد شد كه در دوره هاي بعدي برگزاري جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان، بخش مجزايي به آثار ترجمه، بازنويسي و بازآفريني اختصاص داده شود و بومي گرايي در كتاب هاي علمي آموزشي مورد توجه ويژه قرار گيرد و از ترجمه كتاب هاي اين حوزه تاحد امكان پرهيز شود. همچنين پيشنهاد شد كه براي رعايت انصاف و عدالت، فرصت بيشتري براي رقابت با ناشران دولتي، به ناشران خصوصي داده شود.

داوران دربيانيه خود به موضوع آسيب شناسي اين دوره ازكتاب كودك و نوجوان نيز پرداختند. دراين بيانيه ، توجه اندك به تنوع و نوآوري در توليد كتاب هاي اين حوزه و استفاده از شيوه هاي رايج و يكنواخت و همچنين توجه بسيار اندك به كتاب هاي خردسالان را ازجمله آسيب ها و نقاط ضعف اين دوره از جشنواره برشمردند.

در اين بيانيه همچنين در مورد تعداد آثار ارسالي به جشنواره آمده است كه، تعداد 1 هزار و 906 اثر به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده بود كه در مرحله نخست داوري ها 348 اثر انتخاب و به مرحله دوم راه يافتند.

در مرحله دوم داوري ها نيز 53 عنوان اثر انتخاب و به مرحله نهايي راه يافتند كه از بين آنها 15 عنوان اثر بعنوان برگزيده نهايي انتخاب شدند.
در اين بيانيه آمده است كه، هيات داوران هيچ اثري را در بخش ' گونه هاي ادبي' حائز رتبه ندانسته و در اين بخش برگزيده اي معرفي نكردند.