ايران ميزبان نشست اپين 2012 شد

به گزارش لیزنا، روابط‌عمومي و بين‌الملل پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران اعلام کرد: دكتر سيد اميد فاطمي، رئيس پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران، كه برای شرکت در پنجمین نشست شبکه اطلاع‌رسانی آسیا و اقیانوسیه (اپین) به شهر مانیلای فیلیپین سفر كرده بود، با تاييد ميزباني ايران براي ششمين نشست در سال 2012 به كشور بازگشت . 

موضوع پنجمین نشست، «سیاست اطلاع‌رسانی: دسترسی به اطلاعات، سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای» بود که امکان مذاکره درباه سیاست‌های اطلاع‌رسانی و همین‌طور به طور خاص سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای وجود داشت. این دو موضوع (دسترسی اطلاعات و سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای) از پنج اولویت حاضر و اصلی برنامه اطلاعات برای همه است. 

در اين نشست كه از 22 تا 27 نوامبر 2010 (1 تا 6 آذر 1389) ، برپاشد، دکتر سید امید فاطمی، رئيس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به عنوان نماینده ایران، در نشست پنجم حضور یافت و گزارش کشور را در خصوص موضوع نشست ارائه كرد. 

در این نشست كه از کشورهای عضو، جمهوری اسلامی ایران، چین، جمهوری کره، مغولستان، اندونزی، لائو، مالزی، فیلیپین، تایلند، ویتنام، هند، بوتان، نپال، نیوزلند، سریلانکا، فیجی و مالدیو حضور داشتند، تصویب اساسنامه اپین، طرح اقدام اپین در دسترسی به اطلاعات و سواد اطلاعاتی سه برونداد اصلی آن بود. 

از ديگر موضوعاتي كه در نشست اپين 2010 به آن پرداخته شد مي‌توان به بحث و توافق بر روی اولویت‌های اساسنامه جدید اپین بر اساس استراتژی‌ "برنامه اطلاعات برای همه"، بحث و ایجاد طرحی عملیاتی به منظور تاسیس کمیته‌های برنامه اطلاعات برای همه در کشورهای عضو اپین، همکاری و مشارکت در ایجاد و توسعه ابزارهای اطلاع‌رسانی و آموختن از تجربیات یکدیگر، اندیشیدن و رای‌زنی درباره سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای، بحث درباره دسترسی به اطلاعات و پرداختن به ابزارهای افزایش آگاهی برای اپین اشاره كرد. 

در برگزاری پنجمین نشست اپین، بخش اطلاعات و ارتباطات آسیا و اقیانوسیه یونسکو و کارگاه سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با همکاری موسسه آسیایی روزنامه‌نگاری و ارتباطات و کمیته ملی یونسکوی فیلیپین همکاری داشتند. 

اپین که توسط برنامه اطلاعات برای همه یونسکو هدایت می‌شود در ژانویه سال 2001 مطابق اساسنامه یونسکو تشکیل شد تا جریان آزاد افکار و اندیشه را ارتقا بخشد. اپین 19 کشور عضو دارد که نمایندگان آن هر دو سال یک‌بار در نشستی یکدیگر را ملاقات می‌کنند.