«طراحي كتابخانه» منتشر شد

 

به گزارش لیزنا به نقل از شهر، اين كتاب كه نخستين شماره از سري كتاب‌هاي طراحي معماري انتشارات هنر معماري قرن است، توسط آبتين گلكار و الناز رحيمي گردآوري و ترجمه شده است.

اين كتاب به بيان و تشريح اصول و مباني معماري و طراحي داخلي كتابخانه و بررسي آن در قالب پروژه‌هاي عملي اختصاص دارد.

از آن‌جا كه كتابخانه از جمله بناهايي است كه به دليل ويژگي‌هاي ساختاري خود نيازمن رعايت بسياري مسائل خاص و منحصربه‌فرد در طراحي است، در بخش‌هاي نخستين كتاب اطلاعات كلي و نظري در زمينه طراحي كتابخانه و تاريخچه‌ي آن در اختيار مخاطب قرار گرفته است.
در بخش‌هاي بعدي كتاب برخي از برجسته‌ترين پروژه‌هاي طراحي كتابخانه از سده‌هاي پيشين تا سال‌هاي اخير كه به‌وسيله معماران و طراحان سرشناس جهان اجرا شده‌، بررسي شده‌اند.
اين كتاب علاوه بر مقدمه ناشر، فهرست منابع و تاريخچه، شامل بخش‌هايي با عنوان «اصول و مياني طراحي كتابخانه»، «طراحي كتابخانه‌هاي مشهور جهان»، «كتابخانه‌هاي كلاسيك» و «كتابخانه‌هاي مدرن» است.

در بخش «كتابخانه‌هاي كلاسيك» 14 كتابخانه جهان بررسي شده‌اند كه از آن‌ها مي‌توان كتابخانه ملي اتريش، كتابخانه واتيكان، كتابخانه مازارين، كتابخانه كالج ترينيتي، كتابخانه كنگره، كتابخانه عمومي نيويورك و كتابخانه ملي روسيه را نام برد.
همچنين در بخش «كتابخانه‌ةاي مدرن»، كتابخانه مركزي دنور، كتابخانه شهرداري دورتموند، كتابخانه دانشكده حقوق زوريخ، كتابخانه مركزي كبك، كتابخانه ملي واسكنسلوس، كتابخانه دانشگاه هنر تاما و كتابخانه جديد لويس دانشگاه پرينستن از جمله كتابخانه‌هاي بررسي شده هستند.

كتاب «طراحي كتابخانه» در 228 صفحه كلاسه چهار رنگ در قطع خشتي، با ترجمه و گردآوري آبتين گلكار و الناز رحيمي، در شمارگان 2000 نسخه در تابستان 89 منتشر و با قيمت 18000 تومان وارد بازار نشر شده است.