ممنوعیت دسترسی به سایت ویکی لیکس کتابداران را به جان هم انداخته است

به گزارش لیزنا، مت ریموند، سخنگوی کتابخانه کنگره در 3 دسامبر 2010 اعلام نمود که به دلیل قانون لازم الاجرای فدرال به منظور جلوگیری از دسترسی به اطلاعات غیرمستند، کتابخانه کنگره، دسترسی کاربران به سایت ویکی لیکس را از طریق کامپیوتر های اتاق مطالعه شان مسدود کرده است. پس از اعلام و انتشار این بیانیه واکنش های مختلفی پدیدار شد. 

پاملا سی. سیوینگ، کتابدار پزشکی در مؤسسه ملی سلامت بتثلا در مری لند در گروه بحث انجمن کتابداری امریکا (ALA) این موضوع را مطرح نمود. وی در بیاناتش اظهار کرد: " دسترسی به سایت ویکی لیکس و منابع آن نه تنها از کامپیوتر های کتابخانه کنگره بلکه از هر وسیله دیگری نظیر تلفن های همراه هوشمند در آن مکان مسدود است."

پس از یک هفته از بیانات سخنگوی کتابخانه کنگره 152 نفر به آن واکنش نشان دادند و بیشتر نظردهندگان کتابداران بودند. تعدادی از آنها، اقدام کتابخانه کنگره به عدم دسترسی به اطلاعات را محکوم کردند. 

جان گالت تصریح کرد: "بعد از این رویداد کتابخانه کنگره چه تصمیمی دارد؟ آیا می خواهد تمام اسناد پنتاگون را از انبار بیرون آورده و با دیگر کتاب های ممنوعه در اتاق مطالعه اصلی کاربران آتش بزند؟" 

همچنین در این میان، افراد دیگری، واکنش عدم دسترسی به ویکی لیکس در کتابخانه کنگره را عاقلانه دانستند. 

کوین فیتز پاتریک بیان داشت: "هر فردی که به دسترسی به اطلاعات انتشار یافته تمایل دارد هیچ مشکلی در انجام این کار نخواهد داشت و این بدان معنی نیست که ما مالیات دهندگان باید دسترسی راحت به آن را ایجاد نماییم." 

سه روز پس از انتشار بیانیه کتابخانه کنگره توسط ریموند، استفون افترگود ویراستار اخبار محرمانه بیان داشت: " از آنجا که خدمات تحقیقاتی  کنگره (CRS) بخشی از این کتابخانه به شما می رود، بدین معنی است که محققان CRS قادر نخواهد بود که به اطلاعات ویکی لیکس در گزارش های تحقیقاتی شان به کنگره دسترسی داشته باشند یا به آن ها استناد کنند. چند نفر از تحلیلگران سابق و جدید CRS بهت و ترس خود را درباره این اقدام بیان داشتند و اظهار داشتند که این واکنش می تواند فعالیت های تحقیقاتی مؤسسه را از زیربنا و اساس دچار مشکل سازد."

یکی از تحلیلگران ناشناس CRS به افترگود گفت: "موقعیت مذکور موقعیت بسیار دشواری است. اطلاعات به طور غیر قانونی آزاد شده اند و سازمان های دولتی در اشاعه این نوع اطلاعات حقی ندارند. اما اطلاعات مذکور در بیرون از این فضا موجودند. احتمالا هر یک از محققان کتابخانه کنگره که می خواهند به اطلاعات غیر قانونی منتشر شده توسط ویکی لیکس دسترسی داشته باشند به راحتی از کامپیوتر های خانگی یا تلفن های همراهشان می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند. آیا آن ها قادر به ارجاع مستقیم به اطلاعات در نوشته هایشان برای کتابخانه هستند؟ ظاهرا نه،  مگر اینکه به یک منبع دوم مانند یک روزنامه استناد نمایند.

مسائل پیش آمده یکی از نگرانی های اصلی انجمن کتابداری امریکا است و کیت مایکل فیلز مدیر اجرایی ALA این بحث را در دستور کار جلسه انجمن در 7-11 ژانویه در سن دیه گو قرار داده است. 

گفتنی است، سایت ویکی لیکس یک نهاد غیردولتی است که بیش از 90 هزار سند محرمانه از جنگ امریکا در افغانستان را منتشر کرده است. این گزارش‌ها از سوی نهاد یاد شده در اختیار رسانه‌هایی چون نیویورک تایمز امریکا، گاردین بریتانیا و مجله اشپیگل آلمان قرار داده شده است.