فراخوان عضویت کتابداران ایرانی در کمیته‌های تخصصی ایفلا

 

به گزارش لیزنا، روابط عمومی کانون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران اعلام کرد: این نهاد به عنوان یکی از اعضای این سازمان بین‌المللی با انتشار این فراخوان از کتابداران ایرانی دعوت کرده تا سوابق کاری و علمی خود را ـ که فعالیت‌های مورد نظر ایفلا در آن آورده شده است ـ به امور بین‌الملل کانون ارسال کنند.

متقاضیان پس از ارسال سوابق علمی خود تا روز اول بهمن امسال برای عضویت در دو کمیته‌ی "بررسی وضعیت کپی‌رایت و سایر موضوع‌های حقوقی بین‌المللی در ارتباط با کتاب‌خانه‌ها" و "بررسی میزان دسترسی رایگان به اطلاعات و آزادی بیان در کشورهای مختلف" ثبت‌نام می‌کنند.

مقاله، پوستر، نرم‌افزار اطلاعاتی و تجهیزات جدید، همکاری‌های بین‌المللی، تبادل نظر، تحقیق و توسعه فعالیت‌های کتابخانه‌ای و اطلاع‌رسانی و آموزش اعضا از جمله قالب‌هایی است که ایفلا از طریق آن کتابداران جهان را به تبادل تجربیات و عقاید خود با یکدیگر فرا می‌خواند.

در فراخوان ایفلا به شرایط نامزد شدن در کمیته‌های آن نیز اشاره و اطمینان از توانایی حضور در جلسه‌های حرفه‌ای و تجاری کمیته، توانایی گزارش‌دهی مناسب از نحوه رعایت کپی‌رایت و دیگر امور حقوقی در این زمینه در ایران و آگاهی از فعالیت‌های مربوط به کپی‌رایت و کتاب‌خانه‌های ایران از جمله‌ی این شرایط برشمرده شده است.

داشتن دانش کاربردی استفاده از یکی از زبان‌های بین‌المللی در ایفلا (عربی، چینی، انگلیسی، فرانسه، آلمانی، اسپانیایی و روسی) و تسلط به زبان انگلیسی ضروری عنوان شده است در عین حال ارایه‌ی درست یکی از زبان های‌کاربردی ایفلا بسیار حایز اهمیت است.

این فراخوان همچنین توانایی و علاقه به شرکت منظم در موضوع‌های کمیته‌ها در خلال برگزاری کنفرانس‌ها از طریق ایمیل را یکی دیگر از شرایط نامزد شدن در کمیته‌های ایفلا عنوان کرده است.

در این میان علاقه‌مندان می‌توانند سوابق کاری و علمی خود را که فعالیت‌های مورد نظر ایفلا در آن آورده شده است به نشانی kanoon@jamejam.net امور بین‌الملل کانون ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر نیز با شماره تلفن 88967392 تماس بگیرند.

همچنین بر اساس این اطلاعیه علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات تکمیلی به نشانی ifla.queenslibrary.org/contacts.htm مراجعه کنند.

بر اساس این فراخوان در نهایت پس از معرفی نامزدهای کشورهای مختلف، تعدادی از آن‌ها که حایز بهترین شرایط باشند جهت عضویت در یکی از کمیته‌ها انتخاب می‌شوند.

ایفلا یک موسسه بین‌المللی غیردولتی و غیر انتفاعی است که دفتر مرکزی آن در کشور هلند قرار ارد و بودجه آن از محل پرداخت حق عضویت و کمک‌های یونسکو تامین می‌شود.

این سازمان بین‌المللی در صدد است با گردآوردن کتابداران سراسر جهان و تبادل عقاید و تجربیات آن‌ها در قالب‌های اشاره شده و ارایه‌ی فعالیت‌ها و برنامه‌های تخصصی موقعیت این حرفه را در جهان بالا ببرد.

برنامه‌های اصلی ایفلا در قالب موضوع‌هایی مانند کنترل جهانی کتاب‌شناسی و ماشینی کردن خدمات، دسترسی جهانی به انتشارات، توسعه کتابداری و پیشرفت کتاب‌خانه‌های جهان سوم، حفظ و نگهداری مواد کتابخانه‌ای و اطلاعات و ارتباطات دوربرد طراحی می‌شود.

همچنین این برنامه‌ها از بخش‌هایی مانند کنترل کتابخانه‌های عمومی، کنترل کتاب‌شناسی، مجموعه‌سازی و خدمات، کتاب‌خانه‌های اختصاصی، آموزش و پژوهش، فعالیت‌های منطقه‌ای و کتابخانه‌های تخصصی تشکیل شده است.

این موضوع‌ها و برنامه‌ها با برگزاری کنفرانس‌ها و میزگردهای مختلف توسط فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری (ایفلا) ارائه می‌شود.

مدیریت امور بین‌الملل کانون در تهران خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع شده است.