نویسنده استرالیایی گران‌ترین جایزه ادبیات کودک را به خانه برد

به گزارش لیزنا، «شان تن» نویسنده و تصویرگر استرالیایی که به عنوان «استاد قصه گویی دیداری» مشهور است، منتخب جایزه آسترید لیندگرن معادل 5 میلیون کرون (490 هزار پوند) شد.

«شان تن» دومین استرالیایی برگزیده جایزه آسترید لیندگرن در طول نه سال برگزاری آن است. سونیا هارتنت استرالیایی دیگر هموطن او در سال 2008 برنده این جایزه ارزشمند شده بود.

همانند اعلان منتخب جایزه نوبل، در برنامه زنده ی تحت وب از استکهلم سوئد نیز لاری لمپرت، رئیس هیأت داوران جایزه آسترید لیندگرن، تن را «استاد قصه گویی دیداری» معرفی کرد و گفت: "در دنیای تصویری که وی خلق می کند حضور مداوم انسانی مشهود است به طوریکه هیچ چیز بدیهی نیست و هر چیزی ممکن است".

همچنین در گفتگوی تلفنی با شان تن به منظور اعلام برگزیده شدن وی در جایزه مذکور که به صورت زنده در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا پخش شد، تن بیان کرد: "بسیار متشکرم. این موضوع شگفت انگیز است. من نیاز به زمان کمی دارم تا از آن استفاده کنم."

«شان تن»  متولد سال 1974 در ملبورن است. وی تصویرگری بیش از 20 کتاب کودک را در کارنامه خود دارد که از آن جمله می توان به «خرگوش ها»، «چیز گمشده»، «درخت قرمز»، «ورود» و «قصه هایی از سمور حاشیه شهر» اشاره کرد.

لازم به ذکر است در فوریه سال میلادی جاری، تن برای فیلم 15 دقیقه انیمیشنی اش با عنوان «چیز گمشده» که بر مبنای داستان کتاب «چیز گمشده» بوده است، جایزه اسکار را برای بهترین فیلم کوتاه انیمیشنی دریافت کرده بود و این دومین موفقیت بزرگ برای او در سال 2011 محسوب می شود.

«شان تن» در مصاحبه با گاردین اعلام کرد: "همه داستانها دروغ هستند. آنچه باعث می شود که متقاعد شویم تنها حرکت کردن داستانها در امتداد واقعیت است. تصویرسازی خوب همانند خوب دورغ گفتن است. کلید موفقیت تصویرسازی ارائه جزئیات ضمنی است."

امسال 175 نفر از 62 کشور جهان برای جایزه «لیندگرن» با یکدیگر به رقابت پرداختند.  سال گذشته «کیتی کروتر» تصویرگر و نویسنده متولد بلژیک به عنوان برنده این جایزه برگزیده شد.

آسترید آنا امیلیا لیندگرن، نویسنده مشهور کتابهای کودکان و نوجوانان در سال ۲۰۰۲ و در سن ۹۴ سالگی درگذشت. دولت سوئد بعد از مرگ وی و برای گرامی‌داشت خاطره او «جایزه یادبود آسترید لیندگرن» را بنیاد نهاد. وی خالق شخصیت «پی پی جوراب بلند» است همچنین آثار این نوسنده بزرگ به 85 زبان دنیا ترجمه و در 100 کشور منتشر شده است.

در سال ۲۰۰۵ مجموعهٔ نسخه‌های اصلی و دستنوشته کتابهای آسترید لیندگرن که در کتابخانه سلطنتی سوئد در (استکهلم) نگهداری می‌گردد از طرف سازمان یونسکو به‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی جهان به ثبت رسید.