انصراف ناشران ايراني از حضور در نمايشگاه كتاب لندن

به گزارش لیزنا به نقل از فارس، مژگان انصاري راد مديرانتشارات «مضمون» رباره برخورد توهين‌آميز سفارت انگليس با ناشران ايراني كه اين سفارت پس از سردواندن و معطل كردن 22 ناشر ايراني كه براي شركت در نمايشگاه لندن اقدام كرده بودند، با نامه‌هاي توهين آميز به آنها جواب داد. گفت: من 5 سال است كه ناشر شده‌ام و توي اين چند سال حرفي از اتحاديه ناشران براي شركت در نمايشگاه‌هاي بين المللي كتاب به صورت گروهي نشنيدم تا اينكه سال گذشته اتحاديه ما را براي شركت در نمايشگاه كتاب لندن در جريان قرار داد تا مدارك لازم را تهيه كنيم. 
وي افزود: آنها براي سفارت وقت گرفتند و بليت ورود نمايشگاه را هم براي ما تهيه كردند و براي نمايشگاه ثبت نام كردند و چون از راه اتحاديه اقدام كرده بوديم فكر مي‌كردم كه حتما با درخواست ما موافقت شود. 

تا روزهاي آخر ما را بلاتكليف گذاشتند

انصاري گفت: من براي 20 اسفند وقت سفارت داشتم كه گفتند 20 روز بعد مراجعه كن. من هم 11 فروردين به سفارت مراجعه كردم و بعد از آن همه معطلي‌ها و توي صف ماندن‌ها گفتند جواب درخواست شما نيامده و ما خودمان با شما تماس مي‌گيريم. در صورتي كه نمايشگاه ده روز بعد بود و همه ما ناشران بليت هواپيما داشتيم. ما را تا روزهاي آخر بلاتكليف گذاشتند. 
وي افزود: 19 فروردين با من تماس گرفتند كه جواب شما آماده است. وقتي رفتم مداركم را پس دادند و در ورقه‌اي كه براي من گذاشته بودند نوشته بودند كه با درخواست شما به دلايل زير موافقت نشده است. 
مدير انتشارات مضمون گفت: مخالفت كردن با درخواست من و اين همه بلاتكليفي و سردواندن يك طرف و نوشته‌اي كه براي من گذاشته بودند هم يك طرف. اين نوشته واقعا توهين آميز بود. 

ما به شما شك داريم

وي در پاسخ به اين سئوال كه در پاسخ شما چه نوشته شده بود اظهار داشت: در نامه بارها از كلمه شك استفاده شده بود. در ابتدا نوشته شده بود «من شك دارم كه هدف اصلي شما از مسافرت به بريتانيا حضور در نمايشگاه باشد» اين در حالي بود كه من شخصا براي شركت در نمايشگاه اقدام نكرده بودم و اتحاديه اين كار را كرده بود. 
انصاري‌راد گفت: شك دومشان اين بود «... من شك دارم كه شما در پايان مدت بازديدتان از نمايشگاه به كشور خود باز مي‌گرديد» و شك سومشان اين بود كه من شك دارم شما هزينه برگشت به كشورتان را داشته باشيد در صورتي كه حداقل چيزي كه وجود داشت اين بود كه من بليت برگشت از انگلستان را هم تهيه كرده بودم. 
اين ناشر اظهار داشت: كلا تمام موارد قيد شده، بهانه گيري و بي معنا بود و اصلا رودررو به ما پاسخ نمي‌دادند ما مثل اداره پست به سفارت مراجعه كرديم و بعد هم جواب آمد و رفتيم جواب را گرفتيم. مثلا نكته ديگر در نامه اين بود كه چرا تا حالا در نمايشگاه‌ها شركت نكرده‌ايد در حالي كه 3 سال است اين نمايشگاه برگزار نشده است. 
وي افزود: يا اشكال ديگراشان اين بود كه چرا گفتي حقوق من فلان قدر است و فيش حقوقي نفرستادي. در حالي كه من خودم مدير مسئولم و فيش حقوقي ندارم. 

فكر مي‌كردم تنها با من مشكل داشتند در صورتي كه با همه ناشران مشكل داشتند

انصاري ‌راد در پاسخ به اين سئوال كه به نظر شما دليل چنين برخوردي چه بود اظهار داشت: من اولش فكر مي‌كردم اينها با شخص من مشكل دارند. چون من علاوه بر اينكه ناشر باشم، مترجم هم هستم و 30-40 كتاب ترجمه كرده‌ام كه در اين ميان كتاب‌هاي ضد آمريكايي مثل ترجمه كتاب‌هاي «مايل مور» در رزومه‌ام ديده مي‌شود. 
وي افزود: در ليست كتاب‌هاي انتشارات مضمون هم كتاب‌هاي ضدآمريكايي درباره دخالت اين كشور در كشورهاي ديگر ديده مي‌شود اما تكليف ناشران ديگر چه مي‌شود كه كتاب‌هاي ضد آمريكايي هم ندارند. 
مدير انتشارات مضمون در پاسخ به اين سئوال كه شما چند ناشر بوديد كه مي‌خواستيد در اين نمايشگاه كتاب شركت كنيد: گفت ما 22 ناشر بوديم من دقيقا نمي‌دانم در نامه هر يك چه نوشته بودند اما در صحبت با آنها هم متوجه شدم جواب‌هاي توهين‌آميز مشابهي داده بودند و تنها به درخواست محمدقاسم صالح رامسري مدير انتشارات معين و ناصر تبريزي مدير انتشارات فيض كاشاني موافقت شده بود كه اين دو ناشر هم به دليل اعتراض به اهانت سفارت انگليس به ديگر ناشران ايراني از شركت در نمايشگاه لندن منصرف شدند. 
وي افزود: تنها نيلوفر تيموريان مدير انتشارات ايران‌بان كه جزو هيات مديره اتحاديه ناشران هست و خودش تا به حال 3-4 بار به انگليس رفته و براي درخواست ويزا به صورت مستقل اقدام كرده بود به نمايشگاه لندن رفته و با درخواستش موافقت شده است.