بالابودن شاخص امنیت کنکور دکتری نسبت به آزمونهای مشابه

به گزارش لیزنا به نقل از مهر، محمدحسین سرورالدین درباره سلامت اولین آزمون دکتری نیمه متمرکز که پنج شنبه 25 فروردین ماه در 32 شهر کشور برگزار شد گفت: سازمان سنجش آموزش کشور ملاحظات حفاظتی در خصوص طراحی سوالات را اعمال کرده و دست اندرکارانی که در چاپخانه رفته اند در قرنطینه هستند. به این ترتیب هر فردی به هر نحوی با سوالات ارتباط برقرار کرده باشد و سوالات را ببیند قرنطینه می شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور علاوه بر رعایت اصول امنیت آزمون در مراحلی نظیر طراحی سوال، چاپخانه، عوامل اجرایی و ... به استانداردهای حوزه های برگزاری آزمون اشاره کرد و گفت: طرح شناسایی و ثبت حوزه ها به ترتیب اولویت توسط معاون اجرایی سازمان سنجش اجرایی می شود و اولویت در این طرح با حوزه هایی است که آبادتر، مجهزتر و مطمئن تر باشند.

وی با یادآوری اینکه اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری در 62 حوزه امتحانی برگزار شد افزود: هر قدر تعداد حوزه های برگزاری آزمون کمتر شود حفاظت آزمون بیشتر می شود. تعداد حوزه های آزمون یک شاخص برای ارزیابی امنیت آزمون است چراکه وقتی تعداد حوزه های برگزاری آزمون بیشتر شود هنگام تعیین عوامل اجرایی مجبور می شویم سطوح پائین تر را به عنوان عوامل اجرایی به کار گیریم.

سرورالدین خاطرنشان کرد: از دانشگاههای دست اندرکار برگزاری آزمون دکتری نیمه متمرکز سال 90 خواستار شدیم عوامل اجرایی که در برگزاری آزمون استفاده می کنند حداقل در سطح کارشناسی باشند.

وی در مقایسه حساسیت های برگزاری اولین آزمون دکتری نیمه متمرکز در سال 90 برای دست اندرکاران برگزاری اش گفت: درست است که آزمون دکتری از نظر مقطع در سطح بالاتری قرار دارد و یک مقدار کار تخصصی تر است اما از نظر اجرای آزمون برگزاری کنکورهای کارشناسی و کارشناسی ارشد وسیع تر و حساسیتشان بالاتر است. در کنکور کارشناسی امسال یک میلیون و 200 هزار نفر و در کنکور کارشناسی ارشد 900 هزار نفر شرکت کردند بنابراین برگزاری این 2 آزمون خیلی کار می برد.