رئیس کتابخانه ملی تا 10 روز دیگر معرفی خواهد شد

 

دکتر حبیب الله عظیمی، معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار لیزنا در رابطه با «انتخاب رئیس کتابخانه ملی» بیان داشت: "پس از استعفای علی اکبر اشعری، هادی کیاسری به عنوان جایگزین ایشان معرفی شد،  اما هادی کیاسری به دلایل متعدد خودش این پیشنهاد را رد کرد. شاید به این دلیل که ورودش را در آن مقطع زمانی مناسب نمی دید یا آمادگی لازم وجود نداشت."

عظیمی گفت: "اکنون 3 ماه است که کتابخانه ملی رئیس ندارد، ولی همکاران و کارمندان سعی نموده اند این شرایط را کنترل نموده و تحت برنامه های مصوب قبلی پیش روند. در جلسه امضای تفاهم نامه کتابخانه ملی ایران و اتریش با وزیر فرهنگ و ارشاد جویا شدم و انتخاب رئیس را پرسیدم. ایشان فرمودند چند بار قصد داشته اند با ریاست جمهوری در این باره صحبت کنند که یا فرصتی پیش نیامده و یا فرصت مناسبی نبوده است."

وی در ادامه افزود: "حساسیت دکتر حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان عضو هیأت امنای کتابخانه ملی در انتخاب رئیس برای این سازمان مهم نکته مثبتی است و از طریق افرادی در دفتر ریاست جمهوری متوجه شده ام که ظرف 10 روز دیگر رئیس کتابخانه ملی معرفی می شود."

دکتر عظیمی در رابطه با «برنامه های سال 1390 در کتابخانه ملی ایران» بیان داشت: "با حضور آقای اشعری برنامه 4 ساله دوم برای کتابخانه تنظیم شد و به همین دلیل هم در نبود رئیس، برنامه ها طبق روال قبل پیش رفت، چون تدوین شده بودند"

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه بیان کرد: "در طول سال حدود 50 تا 55 هزار عنوان کتاب جدید چاپ می شود تا سال گذشته 90 درصد واسپاری انجام می شد در تلاش هستیم که با برگزاری کارگاه های آموزشی برای ناشران بتوانیم قانون واسپاری را به 100 درصد برسانیم."

وی در ادامه افزود: "در تلاش هستیم برای سال 1390 در بخش خرید های خارجی  بودجه بیشتری را اخذ نماییم که البته از مشکلات نبود رئیس این است که در این مرحله بخصوص نزدیک بودن نمایشگاه نیاز به مکاتبات قوی تری از طرف رئیس داریم تا بتوانیم علاوه بر بودجه همیشگی 2 میلیارد  تومان برای خرید کتاب های لاتین و نسخ خطی هزینه کنیم."

دکتر عظیمی درباره « برنامه های بخش سازماندهی کتابخانه ملی در سال جدید» اظهار کرد: "در برنامه داریم که دپوها (منابع فهرستنویسی نشده) را به صفر برسانیم و تمرکز خود را بیشتر بر روی فیپا بگذاریم تا فاپا.  فهرستنویسی 500 هزار منبع را به شرکتی خصوصی واگذار کرده بودیم که قرار بود در عرض 1 سال و نیم به ما تحویل دهند که متاسفانه پس از گذشت 1 سال تنها 80 هزار منبع رافهرستنویسی کرده اند. در صددیم با تمدید قرارداد تا آخر سال 100 هزار منبع را تحویل دهند. امیدواریم همه ناشران الکترونیکی شوند و تمام فیپاها به صورت الکترونیکی انجام شوند."

وی در ادامه تأکید کرد: "در بحث اطلاع رسانی تلاش خواهیم داشت با کمیت و کیفیت بیشتری منابع بیشتری را در چرخه اطلاع رسانی قرار دهیم. درصدد خواهیم بود کارگاه های آموزشی را به منظور افزایش سواد اطلاعاتی کارکنان برگزار کنیم و خدمات مرجع غیر حضوری را افزایش دهیم و بدین منظور با گروه های غیر کتابداری ارتباط برقرار کرده و آن ها را به مشارکت فرا بخوانیم."

معاون کتابخانه ملی درباره «وضعیت استخدام در کتابخانه ملی در سال 1390 » اظهار کرد:"  ما به لحاظ دولتی  اجازه نداریم نیرو  حتی به صورت قراردادی استخدام کنیم.  از طرفی منابع و تعداد اعضا روز به روز در حال افزایش هستند و ما به نیرو هم نیاز داریم. بنابراین بهترین راه حل آن برون سپاری است. متاسفانه شرکت های خصوصی کتابداری تنها فعالیت های فراهم آوری را انجام می دهند نه فعالیت های تخصصی را. ما نیاز داریم که با کاهش ساعات اداری تعدادی از شرکت های خصوصی فعالیت شیفت شب بخش های فهرستنویسی و اطلاع رسانی را به عهده بگیرند تا هم به ارائه خدمات کتابخانه ملی کمک نمایند و هم به فارغ التحصیلان کتابداری از این طریق کمک نمایند."

وی در ادامه تأکید کرد: " به ناشران این پیشنهاد را دادیم که هر ناشر یک کتابدار را استخدام نماید که هم رابط ناشر با کتابخانه ملی باشد و هم برای آن ها فیپا نویسی کند تا این مراحل سریعتر پیش رود و کتابخانه ملی بر تمام مراحل نظارت کنند. تا از این طریق کتابخانه ملی از تصدی گری   اجرایی بودن با رعایت استانداردها به ناظر بودن تبدیل شود."

خبرنگار: الهه حسینی