سایت کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ارزیابی شد

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، جلسه رأس ساعت 14:35 با نمایش کلیپی از فعالیت های کتابخانه ملی دیجیتالی کودکان و نوجوانان آغاز گردید. سپس دکتر لیلا مکتبی فرد، دبیر نشست، ضمن خوش آمدگویی به حضار، شروع بحث را به مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان سپرد.

مصطفی رحماندوست گفت: "اولین سایت کودک و نوجوان که راه اندازی شد سایت دوستان بود که بعد از 2 سال فعالیت بسته شد و از فعالیت بازایستاد. بزرگترین آرزویم این بوده و است که همزمان با پیشرفت فناوری در جهان، کودکان نیز بتوانند از اینترنت بهره ببرند و استفاده کنند. بعد از صحبتهایی که با جناب آقای اشعری، رئیس پیشین سازمان اسناد و کتابخانه ملی صورت گرفت قرار شد کتابخانه دیجیتالی راه اندازی شود که 2 قابلیت داشته باشد نخست مورد استفاده کسانی قرار گیرد که نیاز به تحقیق و پژوهش دارند و دوم استفاده کودکان. البته از تلاش سرکار خانم پاسیار تشکر می کنم که بیشتر کارهای مربوطه را ایشان انجام دادند. "

وی در ادامه افزود: "می توان گفت کتابخانه دیجیتال ما تنها پایگاهی است که هر دو گروه پژوهشگران و کودکان می توانند از آن بهره ببرند. از نظر من اهمیت کتاب تنها دسترسی به  paper book  آن نیست به همین خاطر  اینجانب بیش از 80 جلد از کتابهایم را در پایگاه قرار داده ام."

رحماندوست ابراز امیدواری کرد: " با وجود امکانات و تکنولوژی های جدید کتابخانه دیجیتالی کودکان می تواند کتابخوانی را به بازی نزدیک کند."

در ادامه این نشیت سودابه نوذری، دانشجوی دوره دکتری کتابداری و اطلاع رسانی اظهار داشت: در راه اندازی و ادامه فعالیت پایگاه کتابخانه ملی مجازی کودکان و نوجوانان، 6 نفر در گروه فنی و برنامه نویسی، 2 نفر در ورود اطلاعات، 1 نفر گرافیست، 4 نفر متخصص در حوزه محتوا مشارکت دارند.

نوذری ادامه داد: نکته قابل توجه در این پایگاه، وجود بخشی با عنوان «اجازه نامه» می باشد که این بدین معناست که از نویسنده اجازه گرفته می شود تا کتاب را وارد پایگاه شود و این خود نوعی آموزش حق مولف به کودکان و نوجوانان می باشد.

سودابه نوذری به تفصیل جذابیت های کتابخانه ملی مجازی کودکان و نوجوانان را برشمرد و افزود: "از نظر گرافیکی این سایت دارای تنوع رنگی و شادابی صفحات است؛ به لحاظ محتوایی  از عبارات ساده، منابع با ارزش، حدود 300 کتاب قدیمی در قسمت بچه خوانی موجود است، استفاده شده است."

وی بیان کرد: «دنیای دیجیتال و تعامل با نسل فردا»، «همکاری مولفان و پدید آورندگان( شامل دست خط ها و دست نوشته های نویسندگان، عکسها، امضا) و «آمار سایت» (سه ماه از راه اندازی آن می گذرد) از جمله بخش های موجود در پایگاه کتابخانه ملی مجازی کودکان و نوجوانان است.

سودابه نوذری افزود: معرفی و ترویج وب سایت از طریق برگزاری نشست با اعضا، نویسندگان و ناشران، ارسال تازه های اخبار به خبرگزاری ها ازجمله لیزنا تا کنون انجام شده است.

نوذری، موضوع حق مولف و فرهنگ ارائه نسخه الکترونیکی توسط ناشران و پدیدآورندگان به پایگاه را که هنوز به صورت فرهنگ صحیح در نیامده است و مشکلات اینترنتی و عدم دسترسی در سراسر کشور از جمله موانع و مشکلات موجود در پایگاه ملی مجازی کودکان و نوجوانان برشمرد.

وی  همچنین بر «استمرار و گسترش فعالیت پایگاه»، «افزایش شمار کتابها و کیفیت محتوا»، «ایجاد راه های متنوع تر برای تعاملی پویا با مخاطبین» و «همکاری با وب سایتها، نهادها و مراکز فرهنگی خاص کودکان و نوجوان» تأکید کرد.

سودابه نوذری در پایان بزرگترین آرزوی دست اندرکاران کتابخانه ملی مجازی کودکان و نوجوانان  را همگام شدن با معلمان و مربیان مدارس با هدف تربیت نسل پژوهشگر در آینده دانست.

در ادامه این نشست، دکتر علی جلالی دیزجی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اصل های اساسی در طراحی وب سایت ها را به تفصیل بیان کرد : در طراحی وب سایت توجه به فاکتورهای «ساختاری و طراحی»، «راهبردی: امکان چاپ صفحات برای کاربران، رعایت حق مولف به وسیله قراردادها و تفاهم نامه ها»، بویژه «محتوایی» اهمیت فراوان دارد.

دکتر جلالی تأکید کرد پس از طراحی وب سایت نباید از فاکتورهای مذکور غفلت کرد. بلکه هر چند وقت یکبار باید ارزیابی صورت گیرد و تغییرات لازم صورت گیرد.

سپس دکتر لیلا مکتبی فرد به بیان خصوصیات پایگاه کتابخانه ملی مجازی کودکان و نوجوانان پرداخت.

وی «آیکون های مناسب و چشم انداز»، «خوانا بودن فونت ها و صحیح بودن و همچنین املای نوشته ها»، «شباهت عنوان با محتوا»، «وجود نقشه وب سایت»، «استفاده از پویا نمایی»، «رعایت حق مولف و تلاش در فرهنگ سازی این مسأله»، «ایجاد ارتباط سیستمی بین کودکان و پدیدآورندگان این عرصه»، «امکان ایجاد کتابخانه شخصی»، و کاربری آسانuser friendly  (حرکت در داخل منوها، عناوین گویا و...) از جمله ویژگی های بارز وب سایت کتابخانه ملی مجازی کودکان و نوجوانان دانست.

مصطفی رحماندوست در ادامه بحث اهداف پیش روی وب سایت را بیان کرد: قصد داریم هر چه کتاب ایرانی در سراسر دنیا چاپ گردیده است به عنوان یک فرهنگ متعلق به کشورمان را در بخش کتابخانه کاغذی جمع آوری نمائیم. بخش دیگری که در حال جمع آوری می باشیم کتابهایی است که به زبان های مختلف ترجمه شده است از جمله ایتالیایی، ژاپنی و... که این بخش بیشتر مناسب تحقیقات و پژوهشها می باشد. به اعتقاد من کتابهای کمک آموزشی مخرب ذهن فعال کودک می باشد و در نتیجه قصد ورود این گونه کتابها را به وب سایت نداریم.

در ادامه خانم پاسیار در پاسخ به سوال یکی از حضار بیان کرد: روزانه بیش از 2000 کاربر از کتابخانه ملی مجازی کودکان و نوجوانان بازدید می کنند، نمایش اعضای فعال، امکان مشاهده تعداد بازدیدهای صورت گرفته از یک اثر از دیگر امکانات سایت است.

رحماندوست در پاسخ به سوال «آیا وب سایت تأثیری بر حس نویسندگی کودکان دارد یا خیر و آیا در این راستا اقدامی صورت گرفته است؟» گفت: کارهایی در این زمینه انجام شده است و نوشته های کودکان و نوجوانانی که به وب سایت ارسال شده مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته است  ولی متأسفانه به دلیل کمبود نقدینگی هنوز این اتفاق به طور رسمی نیفتاده است.

نشست مذکور در ساعت 16 به کار خود پایان داد.

خبرنگار: خدیجه عروجی