فيلتر‌ينگ هوشمندانه‌تر خواهد شد

به گزارش لیزنا به نقل از ایسنا، معاون مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتالي، درباره‌ي ارتباط اينترنت پاك و شبكه ملي اطلاعات اظهار كرد: شبكه ملي اطلاعات يك زيرساخت و بستري است كه عملا بسياري از كشور‌ها، قبل از ما اين كار را براي گردش مناسب و امن اطلاعات خودشان انجام داده‌اند و اينترنت پاك هم در قالب اين بستر مي‌تواند نمود عيني پيدا كند.

وي افزود: نكته مهم اين است كه اينترنت پاك در فضايي مي‌تواند شكل بگيرد كه فضاي توليد و تبادل اطلاعات بستر امن و كاملي باشد، به‌گونه‌اي كه مزيت دسترسي به اطلاعات در خدمت محتوا سالم و به‌طور خاص محتوا داخل باشد، يعني سرعت بالا و هزينه پايين بايد در خدمات محتوا داخلي مشهود باشد.

معاون مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتالي گفت: اگر چنين بستري فراهم شود، اينترنت پاك را خواهيم داشت و در عين حال رضايتمندي مردم بالاتر مي‌رود، زيرا سرعت گردش اطلاعات بالاتر رفته است و اگر دراين راستا فيلترينگ هم اعمال شود، هوشمندانه‌تر خواهد بود و با دقت و خطاي كمتري فعاليت خواهد كرد.

او افزود: مثلا در ايالت متحده آمريكا شاهديم كه اينترنت به‌گونه‌اي پالايش مي‌شود كه حجم فيلترينگ آن بسيار بالاتر از كشور‌هايي مثل ماست، ولي آن‌ها با در اختيار داشتن شبكه‌ي ملي اطلاعات‌ موثرتر عمل مي‌كنند و كسي وجود فيلترينگ را آن گونه كه بايد، درك نمي‌كند.

صرامي گفت: به جاي اين‌كه تمام تبادلات بخواهد از روي يك دروازه كشور انجام شود و در راستاي آن محدوديت براي آن مسير نيز بيش‌تر شود، در حاليكه اكثر سايت‌ها داخل كشور هستند، مديران سايت هم داخلي‌اند و محتواي آن هم در داخل موجود است، چه لزومي دارد كه اين اطلاعات از روي يك مسير با محدوديت به گردش درآيد، زيرا هزينه‌ها را افزايش مي‌دهد و عملا موجب افزايش پهناي باند مفيد داخل كشور نيز خواهد شد.

او ادامه داد: اما راه‌اندازي يك شبكه داخلي مي‌تواند بسياري از حوزه‌هاي توليد محتواي داخلي را توانمند كند و در مجموع به نفع توليد‌كنندگان اين حوزه و كمك به توليد محتواي ديجيتال داخل كشور مي‌شود.