برای اولین بار طرح «كتاب پرنده» اجرا می‌شود

 

محمد مريدي از كتابداران كتابخانه معرفت با اعلام این خبر به ليزنا گفت: در طرح «كتاب پرنده» مي‌خواهيم فرهنگ به اشتراك گذاشتن كتاب را راه‌اندازي كنيم و گامي در راستاي افزايش سرانه‌ي مطالعه در كشور برداريم.

وی افزود: شهرونداني كه علاقه‌مند به شركت در اين طرح هستند مي‌توانند كتاب‌هاي خود را به اين کتابخانه تحويل دهند تا پس از شماره‌گذاري و گذاشتن مطلبي در صفحه‌ي نخست اين كتاب‌ها آن‌ها را وارد طرح «كتاب پرنده» كنيم.

وي گفت: متني كه در ابتداي كتاب‌هاي اين طرح قرار مي‌گيرد اين است: "وقتي كتابي را كه از آن خوشش آمده بود، تمام كرد، نفس عميقي كشيد، با حسي خوشايند، كتاب را گذاشت. از روي نيمكت بلند شد و راه افتاد چند قدمي كه دور شد برگشت و با لبخند نگاهي به كتاب انداخت. كتاب روي نيمكت، انتظار مخاطب جديدي را مي‌كشيد".

محمد مريدي با بيان اين‌كه طرح كتاب پرنده را در ايران اجرا نموده است، افزود: "كتاب‌هايي كه در اين طرح هستند مي‌توانند روي نيمكت پارك، روي صندلي انتظار بانك، روي صندلي‌هاي يك درمانگاه، روي صندلي‌هاي مترو يا اتوبوس درون‌شهري، كنار باجه‌هاي تلفن همگاني، حتي بين قفسه‌ي خوراكي‌هاي يك سوپرماركت قرار گيرند. كتابي كه قبلاً كسي آن را خوانده و تصميم گرفته به خواننده‌ي ناشناس ديگري هديه بدهد."

وی افزود: رمان، شعر، داستان‌هاي كوتاه يا هر كتاب ديگري، جا گذاشتن كتاب در مكان‌هاي عمومي رفتاري است كه اكنون در ايتاليا و فرانسه هم رو به فزوني گذاشته است. كسي كه كتابش را در مكاني عمومي رها مي‌كند، هويت خود را آشكار نمي‌كند و ادعايي هم بابت قيمت كتاب ندارد، اما يك درخواست از خواننده يا خوانندگان احتمالي بعدي دارد: «شما نيز بعد از خواندن كتاب، آن را در محلي مشابه قرار دهيد تا ديگران هم بتوانند از اين كتاب استفاده كنند».

وي همچنين گفت: «رون هورنباكر» نخستين كسي بود كه اين حركت را انجام داد. او يك فروشنده‌ي رايانه در ايالت ميسوري آمريكا بود و نام اين رفتار را «كتاب در گردش» گذاشت. در فرانسه كتاب‌هاي در حال گردش از ده‌هزار جلد فراتر رفته است.

مريدي تأكيد كرد: ما خواهان شروع اين حركت در كشور عزيزمان، ايران هستيم تا به رشد فرهنگ كتاب‌خواني كمك كنيم، اما تذكر چند نكته الزامي است: قصد ما از اين كار فرهنگي، خانه تكاني اتاقمان نيست. بلكه كتاب‌هايي را براي اهدا انتخاب مي‌كنيم كه تميز و نو باشند و براي عموم مناسب باشد.

وی در پايان گفت: كساني كه علاقه‌مند به شركت در اين طرح هستنند به آدرس اينترنتي http://ketabe-parande.blogfa.com مراجعه كنند و از برگه‌ي ويژه‌اي كه بايد در صفحه‌ي نخست كتاب وصل شود به‌صورت برگه‌ي A5 پرينت بگيرند و توسط پست الكترونيك، قسمت نظر دهيد، يا تماس با شماره‌ي 77916080 کتابخانه معرفت، شماره‌ي ثبت مخصوص كتابي كه قصد هديه دادن آن را دارند، دريافت كنند و در محل ثبت كتاب، يادداشت و آن را در صفحه اول كتاب بچسبانند.