هيأت مديره انجمن کتابداری شاخه گیلان معرفی شدند

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، اولين مجمع عمومي انجمن كتابداري و اطلاع رساني شاخه گیلان به همراه انتخابات هيأت مديره آن در تاريخ 21/3/1390 در سالن اجتماعات دانشكده ي پرستاري و مامايي شهيد بهشتي دانشگاه علوم پزشكي گيلان  از ساعت 15:20با حضور دكتر يزدان منصوريان به عنوان سخنران ويژه و دكتر افشين موسوي چلك به عنوان بازرس انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران و با شركت اساتيد، كتابداران و دانشجويان كتابداري استان گيلان برگزار شد.

در این مراسم، پس از قرائت قرآن و سرود جمهوري اسلامي ايران، حسن عباس پور ، رئيس كتابخانه دانشگاه علوم پزشكي گيلان به نمايندگي از اعضاي هيأت موسس شاخه گيلان ضمن خير مقدم به اساتيد مدعو و حاضرين، به بيان عملكرد اعضاي هيأت موسس انجمن كتابداري ايران – شاخه ي گيلان پرداخت.

وي افزود: اعضاي هيأت موسس با پيگيري هاي خود موفق به كسب مجوز از انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران براي تاسيس شاخه ي گيلان شده  و با برگزاري جلساتي زمينه ي برگزاري اين نشست را فراهم آوردند.

همچنین عباس پور، راه اندازي وبلاگ انجمن به نشاني : www.ilisa-guilan.blogfa.com و پست الكترونيكي و اطلاع رساني گسترده به تمامي دانشگاههاي استان (اعم از دولتي ، آزاد و غيرانتفاعي) از ديگر اقدامات اعضاي هيأت موسس برشمرد و در پايان، همه ي جامعه ي كتابداري و اطلاع رساني استان گيلان را به تعامل بيشتر با يكديگر فراخواند.

پس از آن، دكتر يزدان منصوريان، عضو هیأت علمی گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تربیت معلم تهران به ايراد سخنراني با موضوع «سهم انجمن هاي علمي درساخت سرمايه هاي اجتماعي» پرداخت.

وی انجمن هاي علمي را نهادهايي غيرانتفاعي و غيردولتي دانست كه از طريق گردهمايي هايي داوطلبانه متخصصان يك رشته ي علمي به فعاليت در زمينه توليد و اشتراك دانش تخصصي مي پردازند.

منصوریان در ادامه گفت: "انجمن ها معمولا نقش راهبردي، نظارت و هماهنگي ميان متوليان امور آموزشي و پژوهشي رشته هاي علمي را بر عهده دارند. فعاليت در اين انجمن ها داوطلبانه است و بودجه ي آن ها معمولا از طريق عضويت و كمك نهادهاي دولتي و خصوصي تامين مي شود. "

وی در ادامه ضمن اشاره به اهداف انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران بیان کرد: "ثروت و سرمايه به چند دسته ي سرمايه طبيعي ، سرمايه اقتصادي ، سرمايه انساني ، سرمايه فرهنگي ، سرمايه علمي و سرمايه اجتماعي دسته بندي مي شود كه در اينجا ما به مفهوم سرمايه ي اجتماعي مي پردازيم. اين سرمايه محصول پيوند هاي اجتماعي همراه با اعتماد متقابل است كه موجب مي شود افراد براي رسيدن به اهداف مشترك داوطلبانه به يكديگر كمك كنند. سرمايه ي اجتماعي ، ثروتي ارزشمند ولي نامرئي است كه زمينه ي لازم براي توسعه ي علمي، فرهنگي و اجتماعي جوامع انساني را فراهم مي آورد."

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران، توانمند سازي، هويت سازماني، همكاري و نفع عمومي، سيستم دانش و خلق سرمايه فكري، اعتماد و همبستگي، مديريت مشاركتي و آگاهي را از عوامل موثر بر ساخت سرمايه هاي اجتماعي بيان كرد.

وی جهت گيري به سمت هدف جمعي، انگيزه براي رسيدن به نفع عمومي، روحيه ي تعاون و همكاري در انجام وظايف، بسيج منابع براي انجام كار گروهي را از جمله شاخص هاي همكاري و نفع عمومي دانست.

همچنین استاديار دانشگاه تربيت معلم تهران دسترسي برابر به اطلاعات، برقراري ارتباط بين توليد كنندگان و مصرف كنندگان دانش، خلق و حفظ سرمايه انساني و خلق سرمايه فكري را از جمله شاخص هاي تسهيم دانش و خلق سرمايه ي فكري عنوان کرد.

سپس دكتر منصوريان انجمن كتابداري و شاخه هاي استاني آن را جايگاه بسيار مناسبي براي ساخت و توسعه سرمايه اجتماعي در اين حرفه دانست.

وی در ادامه تشويق اعضاي انجمن به مشاركت داوطلبانه در فعاليت هاي جمعي، برگزاري منظم جلسات سخنراني علمي همراه با پرسش و پاسخ، برگزاري كارگاههاي آموزشي با هدف دانش افزايي در زمينه حرفه اي ، استفاده از امكانات اينترنتي مثل ايجاد گروههاي بحث الكترونيكي و وبلاگ، تشكيل گروههاي كتابخواني، معرفي و نقد آْثار منتشر شده و تجليل از كتابداران بازنشسته، استادان پيشكسوت و دانشجويان موفق را از جمله راهكارهاي توسعه سرمايه اجتماعي در انجمن عنوان کرد.

سپس در این مراسم، افراد متقاضي شركت در انتخابات هيأت مديره و بازرسان به معرفي كوتاهي از خود پرداخته و پس از آن راي گيري آغاز گرديد.

13 نفر کاندیدای هيأت مديره و 2 نفر كانديدای بازرسی انجمن بودند و در كل 109 برگه ي راي شمارش شد.

در نهايت، پس از شمارش آرا افراد ذيل به عنوان اعضاي انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران – شاخه ي گيلان برگزيده شدند.

اعضاي اصلي :

  • حسن عباس پور : رييس كتابخانه مركزي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني گيلان با 69 رای
  • فرهاد بزرگ ضيابري : كارشناس پژوهشي دانشگاه گيلان با 65 رای
  • رامين صولتي ماسوله : كتابدار و معاون كتابخانه دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي گيلان با 62 رای
  • كوروش محمدي : كارمند اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان گيلان با 45 رای
  • علي تنها نژاد : كارمند اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان با 43 رای

اعضاي علي البدل :

  • اميد علي پور : كتابدار دانشگاه گيلان با 29 رای
  • آسيه عاصي شاد : كتابدار دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني گيلان با 23 رای

بازرس اصلي :

  • رضا مختار پور : مدرس دانشگاه جامع علمي كاربردي و پيام نور گيلان با 63 رای

بازرس علي البدل :

  • ندا كريمي : كتابدار اداره كل كتابخانه هاي استان گيلان با 40 رای

بر این اساس مقرر گردید در اولين جلسه ي هيأت مديره ، سمت هاي افراد در انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه گیلان مشخص گردد.

خبرنگار: اميد علي پور