هزینه 60 تومانی برای هر کلمه دانشنامه «دانش‌گستر»

به گزارش لیزنا به نقل از مهر، محمدعلی سادات، از فروش بسیاری از نسخه‌های چاپ اول این دانشنامه 18 جلدی خبر داد و گفت: چاپ اول دانشنامه پارسال در 3500 نسخه درآمد که تقریباً همه‌اش فروش رفته و ما در تدارک برای چاپ دوم آن هستیم.

وی درباره ویرایش این اثر برای تجدید چاپ افزود: ورود برخی اغلاط چاپی و غیرچاپی در کاری با این حد از وسعت، ناگزیر است و با این وجود معتقدم به نسبت گستردگی کار، تعداد این اشتباه‌ها بسیار کم است.

سرپرست دانشنامه «دانش‌گستر» ادامه داد: در چاپ دوم دانشنامه ضمن تصحیح این اغلاط، مطالب جدید مربوط به دو سال اخیر که در چاپ نخست نبود، خواهد آمد و دانشنامه حتی در حد مسائلی مانند رفتن حُسنی مبارک از قدرت به روز خواهد شد.

سادات همچنین درباره احتمال تعداد نسخه‌های این دانشنامه گفت: در حال حاضر تصمیممان همان 3500 نسخه است، ولی ماه بعد تصمیم نهایی را خواهیم گرفت و احتمال افزایش نسخه‌های چاپ دوم هم وجود دارد.

وی در خصوص بهای احتمالی چاپ دوم دانشنامه «دانش‌گستر» هم تاکید کرد: بهای فعلی 300 هزار تومان است ولی با توجه به گرانی کاغذ و مسائل مربوط به چاپ، احتمال افزایش قیمت هم هست.

سرپرست این دانشنامه همچنین درباره میزان فروش آن گفت: من از فروش فعلی دانشنامه نسبتاً راضی هستم، ولی جامعه باید از این قبیل آثار بیشتر استقبال کند و اجازه بدهد در تیراژ میلیونی چاپ شوند.

سادات در ادامه با اشاره به اهمیت چنین مجموعه‌هایی در ارتقای سطح دانش و معلومات مردم در زمینه‌های مختلف تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود که در آن یک دایرة‌المعارف جامع وجود نداشته باشد. آنها به اهمیت این دانشنامه‌ها پی برده‌اند، ولی ما نه.

وی همچنین به هزینه‌های تدوین دانشنامه «دانش‌گستر» پرداخت و گفت: این دانشنامه نزدیک به 10 میلیون کلمه دارد و برای نوشتن هر کلمه حدود 60 تومان به نویسندگان مداخل و مقالات مربوطه، حق‌الزحمه پرداخت شده است که همین یک مورد با حسابی سرانگشتی معادل 600 میلیون تومان خواهد شد.

سرپرست دانشنامه «دانش‌گستر» افزود: دانشنامه بعد از تالیف هم حدود 5 بار ویراستاری شد و در این مرحله هم بابت هر کلمه 10 تومان به ویراستاران دادیم که مبلغ زیادی خواهد شد. علاوه بر ویراستاری، دانشنامه غلط‌گیری هم شد که آن هم مبلغ زیادی شد. اضافه کنید به اینها هزینه‌های مربوط به چاپ و کاغذ و قس علی هذا را.

محمدعلی سادات در عین حال گفت: این در شرایطی است که دانشنامه «دانش‌گستر» که تدوینش 10 سال طول کشیده، هنوز نتوانسته پول کاغذش را دربیاورد و فکر هم می‌کنم دیگر کسی سراغ این جور کارها نمی‌رود.

وی در پایان از تصمیم موسسه علمی - فرهنگی دانش‌گستر برای همچنین استخراج دانشنامه‌های عمومی و تخصصی از «دانش‌گستر» در آینده خبر داد.

دانشنامه «دانش‌گستر» که حاصل حدود 10 سال همکاری نزدیک به 300 مولف و مترجم است، 7 ماه پیش در 18 جلد و با بهای 300 هزار تومان منتشر شد. این مجموعه 18 جلدی مجموعاً شامل 59 هزار مقاله است که 40 درصد آن (23 هزار مقاله) مربوط به ایران و جهان اسلام و 60 درصد دیگر (36 هزار مقاله) مربوط به مناطق و فرهنگ‌های دیگرِ جهان است. کامران فانی و محمدعلی سادات سرویراستاران اصلی این دانشنامه هستند.