کد خبر: 46673
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 03 آذر 1401 - 06:28

داخلی

»

کتاب

از کتاب «اقبال در جهان معاصر فارسی» رونمایی شد

منبع : لیزنا
مرادجان ‌‌بوری‌‌بایف، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو اقبال لاهوری را حلقه پیوند ملت‌‌ها و متعلق به ادبیات جهان برشمرد و تصریح کرد: علامه اقبال از درخشان‌‌ترین چهره‌‌های ادبی مشرق‌‌زمین است که به‌گونه‌ای ماهرانه، زبان و فرهنگ سرزمین‌های متمدن اکو را بارور کرد.
از کتاب «اقبال در جهان معاصر فارسی» رونمایی شد

به مناسبت گرامیداشت صدوچهل‌‌وپنجمین سال تولد اقبال لاهوری، آئین رونمایی از کتاب «اقبال در جهان معاصر فارسی: کتاب‌‌شناسی تحلیل - تاریخی اقبال‌‌شناسی در ایران (1391-1400 شمسی)»  با حضور مرادجان ‌‌بوری‌‌بایف، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، رحیم حیات قریشی، سفیر جمهوری اسلامی پاکستان، معاون مدیرکل دبیرخانه اکو، دبیر اول سفارت تاجیکستان، پژوهشگران و اساتید دانشگاهی به میزبانی مؤسسه فرهنگی اکو با همکاری سفارت جمهوری  اسلامی پاکستان، در تاریخ چهارشنبه 2 آذرماه 1401، برابر با 23 نوامبر 2022، در محل تالار همایش‌‌های بین‌‌المللی مؤسسه فرهنگی اکو برگزار شد.

مرادجان ‌‌بوری‌‌بایف، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو در افتتاح این نشست، اقبال لاهوری را حلقه پیوند ملت‌‌ها و متعلق به ادبیات جهان برشمرد و تصریح کرد: علامه اقبال از درخشان‌‌ترین چهره‌‌های ادبی مشرق‌‌زمین است که به‌گونه‌ای ماهرانه، زبان و فرهنگ سرزمین‌های متمدن اکو را بارور کرد.

. وی در ادامه افزود: ضمیر روشن علامه اقبال که آکنده از شور و شیدایی است، آفاق دل‌‌های شیفتگان را درنوردیده است و او شاعر همه عصرها و نسل‌‌هاست و اندیشه‌‌اش‌‌ در قلمرو محیطی خاص نمی‏گنجد.

رحیم حیات قریشی، سفیر جمهوری اسلامی پاکستان، در ادامه این مراسم تأکید کرد: علامه اقبال از طریق هنر شعرسرایی افکار سیاسی و دینی خود را بیان می‌‌کرد تا الهام‌‌بخش مسلمانان مظلوم و رنج‌‌دیده باشد.

وی با اشاره به اینکه مفاهیم خودی و عشق علامه اقبال لاهوری به‌‌خوبی در ادبیات معاصر ایران برجسته شده است، افزود: ایران در قلب فلسفه اقبال جای داشت و تأثیری ماندگار بر زندگی و آثار علامه اقبال به جا گذاشت.

در ادامه این مراسم دکتر سرور مولایی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ دکتر وفا یزدان‌‌منش، دانشیار گروه زبان و ادبیات اردوی دانشگاه تهران و مسئول شاخه ادبیات اردو در دایرة‌‌المعارف اسلامی؛ دکتر حکیمه دسترنجی، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب، پیرامون جایگاه فاخر علامه اقبال لاهوری، اهمیت موضوع کتاب‌‌شناسی تحلیلی و تاریخی آثار حوزه اقبال‌‌شناسی و نیز معرفی کتاب «اقبال در جهان معاصر فارسی»، سخنرانی کردند.

همچنین پیام تصویری اقبال صلاح‌‌الدین، نوه اقبال لاهوری و دکتر احسان خزاعی، رایزن فرهنگی ایران در اسلام‌‌آباد پاکستان در مراسم پخش شد و سید احمد شهریار، شاعر اهل پاکستان، به خوانش دو غزل فارسی و اردو پرداخت.

در پایان این نشست که به‌صورت زنده از برنامه ققنوس رادیو فرهنگ گزارش شد، از کتاب «اقبال در جهان معاصر فارسی» رونمایی شد و پوستر یادبود توسط حاضران به یادگار امضا شد.