نشست آشنايي با موزه داري نوين وشناخت موزه هاي جديد برگزار شد

به گزارش لیزنا روابط عمومي مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك اعلام کرد: دراين نشست با سخنراني جناب آقاي جواهري، مديرعامل محترم مؤسسه فرهنگي موزه هاي بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي، گفته شد: موزه داري نوين مبحثي ساكن نيست و پايگاه، موزه و يا سرزمين مشخصي ندارد. يك جريان براي اينكه به الگو تبديل شود نياز به پويايي دارد پس بايد در مورد موزه ها براي ايجاد پويايي دو رويكرد را در نظر داشت  يكي آنچه قابل رؤيت و مشاهده است  و ديگراتفاقاتي است كه در پشت صحنه هاي موزه ها مي افتد كه از مهمترين راز و رمز آن مطالعه و استخراج  اطلاعات است.

در جاي ديگر گفته شد: بايد ديد موزه ها در جامعه به چه كاري مي آيد. طبق تعريف ايكوم (شوراي بين المللي موزه ها) در مورد مأموريت موزه ها، موزه ها بايد در خدمت جامعه باشند، پس موزه ها بايد براي مردم ساخته شوند و در نوع ساخت و انتخاب سوژه بايد در درجه اول سليقه جامعه در نظر گرفته شود.  شهرداري ها در همه جاي دنيا نقش مهمي را در ايجاد و اداره موزه ها دارند و خود را عامل توسعه و هويت بخشي آنها مي دانند.

در موزه داري نوين سعي مي شود براي هر موضوع موزه اي ساخته شود. و بايد كاري كرد تا مردم موزه ها را مال خودشان بدانند تا در اداره آن هم خود را سهيم بدانند. پس اولين و مهمترين قدم در موزه داري نوين جلب رضايت مردم و تغيير نگرش  آنها به سمت مثبت است.