برگزیدگان دوازدهمین دوره جوایز ترویج علم معرفی شدند

 

به گزارش لیزنا، در این مراسم که از ساعت 18  آغاز شد برگزیدگان «جايزه نهاد مروج علم»، «جايزه آموزگار مروج علم» و «جايزه ترويج علم ايران» با توجه به سابقه فعاليت موثر در جهت همگاني كردن علم، گسترش تفكر علمي، سابقه عملكرد نوآورانه و متفاوت با روش‌هاي رسمي موجود و زمينه‌سازي در راستاي فعاليتهاي خلاق و داوطلبانه معرفی و قدردانی شدند.

جايزه «ترويج انرژي‌هاي پاك» به سبب آن كه تعداد و كيفيت اطلاعات رسيده براي نامزدي جايزه ترويج علم نمي‌توانست نشانگر گستره‌ي تلاش‌هاي انجام شده در جامعه علاقه‌مندان به محيط زيست باشد، گروه داوران برگزیده ای را اعلام نکرد.

«جايزه نهاد مروج علم»، به «خانه رياضيات نیشابور» اعطا شد. علت انتخاب این نهاد گسترش استفاده از وسايل كمك آموزشي و آزمايشي براي آموزش مفاهيم رياضي و همچنين فعاليتهاي گروهي دانش‌آموزي عنوان شد. خانه رياضيات نيشابور كه از سال 1379 تاسيس شده است طي سال‌هاي اخير با ايجاد كتابخانه و كارگاه‌هاي آموزشي و ‌آزمايش‌هاي علمي در زمينه آموزش رياضي، موفق شده شمار زيادي از دانش‌آموزان شهر نيشابور و مناطق اطراف را با تجربه عملي، ملموس و جذاب‌تري از دانش رياضي مواجه كند.

همچنین «جايزه آموزگار مروج علم» به همراه لوح تقدير و سه سكه بهار آزادي به «علي سميعيان» براي تلاش انساني در روستاي خنگ از استان خراسان جنوبي برای دسترس‌پذير ساختن آموزش علوم براي دانش‌آموزان محروم اهدا شد.

سميعيان با ايجاد كتابخانه، رشته‌هاي كار و دانش و كارگاه‌هاي مرتبط با آن، ايجاد دبيرستان شبانه روزي دختران و همچنين فعاليت در كمك به دانش‌آموزان بازمانده از تحصيل براي ادامه تحصيل در روستاي خنگ ‌شهر بيرجند در خراسان جنوبي تلاش مستمر و گسترده داشته است.

دیگر منتخب «جايزه آموزگار مروج علم» در سال 90، «سيروان مردوخي» از استان كردستان بود. لوح تقدير و دو سكه بهار آزادي، به پاس تلاش در آشنا كردن معلمان و دانش‌آموزان استان با شيوه‌هاي نوين آموزش و همراه كردن آموزش‌هاي فيزيك با ابزار مناسب يادگيري و تلاش مستمر براي جذاب كردن آ‌موزش فيزيك در مدارس محروم استان كردستان به وی اعطا شد.

سپس شركت «فن‌آموز گستر» به سبب ارائه جلوه‌هاي جذاب از علوم و امكان‌پذير كردن تجربه شگفتي‌هاي علم و لذت بردن از آن در چهارچوب ايجاد مراكز علمي – تفريحي موفق به دریافت «جايزه ترويج علم» در سال 90،  به همراه تنديس جايزه ترويج علم ايران و دو سكه بهار آزادي گردید. این شركت، در پنج سال گذشته، 9 مركز علمي تفريحي براي كودكان و نوجوانان راه اندازی کرده که با استقبال خوبی مواجه گردیده است.

همچنين لوح تقدير ويژه و تنديس «جايزه ترويج علم»، به پاس يك عمر تلاش در گسترش شيوه‌ها و امكانات آموزش علمي موسيقي براي دانشجويان ايران و ايجاد رشته‌ها و دانشكده‌هاي موسيقي در كشور،  به «دكتر شريف لطفي» موسيقي‌دان و استاد دانشگاه هنر تهران اهدا شد.

وي روش نويني را در آ‌موزش موسيقي ارا ئه كرد كه در كتاب «روش نوين مباني اجراي موسيقي» منتشر شده و برنده جايزه كتاب سال موسيقي نيز بوده است.

استاد شريف لطفي، نخستين عضو هيأت علمي هنرستان عالي موسيقي تهران و عضو هيأت علمي و برنامه‌ريز و بنيان‌گذار دانشكده موسيقي در دانشگاه هنر تهران، برنامه‌ريز و بنيان‌گذار رشته‌هاي تحصيلي كارشناسي ناپيوسته، كارشناسي و كارشناسي ارشد با عناوين؛ نوازندگي موسيقي ايران، نوازندگي موسيقي جهان، موسيقي نظامي، آهنگ‌سازي، و مسئول برنامه‌ريزي نخستين دوره آ‌موزش‌هاي تكنولوژي بوده و سه دهه تلاش ارزشمند ايشان براي گسترش آ‌موزش علمي موسيقي، تحولات مهمي را در اين بخش به وجود آ‌ورده است.

شایان ذکر است، جايزه سالانه ترويج علم ايران از سال 1377 با هدف معرفي و تجليل از شخصيت‌هايي كه در سطح كشور براي همگاني كردن علم، گسترش انديشه و فرهنگ علمي و كاربرد علم در سطوح مختلف زندگي اجتماعي فعاليت كرده‌اند از سوي انجمن ترويج علم ايران اهدا مي‌شود.