حفره‌های امنیتی گوگل پلاس باعث نگرانی خبرنگاران شد

به گزارش لیزنا به نقل از ايسنا، در بحبوحه‌ي اقبال عمومي به "گوگل ‌پلاس" و امکانات تازه‌اي همچون امکان ويديو چت گروهي، امکان دسته‌بندي ساده‌ي دوستان در حلقه‌هاي مجزا و پروتکل‌هاي آزادي که امکان نوشتن برنامه‌هاي تازه براي اين شبکه‌ي اجتماعي را بسيار آسان کرده است، نگراني‌هايي هم درباره‌ي امنيت اين سرويس تازه‌ي گوگل وجود دارد.

كمي پيش‌تر "کميته حمايت از خبرنگاران" با انتشار مطلبي در وب‌سايت خود نسبت به حفره‌هاي امنيتي "گوگل پلاس" ابراز نگراني کرده بود.

اين سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران به‌ويژه از خبرنگاراني که در کشورهايي با نظام‌هاي سرکوب‌گر و تحت کنترل زندگي‌مي‌کنند، خواسته است تا با احتياط بيش‌تري در اين شبکه‌ي اجتماعي تازه فعاليت کنند.

بنا بر اظهارات کميته‌ي حمايت از خبرنگاران، شرکت‌هاي اينترنتي جوان و جاه‌طلب گاهي حواس‌شان چندان به اهميت حفظ حريم شخصي براي کاربران در نقاط بحران‌زده نيست.

اين نهاد خبرنگاران مي‌افزايد که بخش مربوط به تنظيمات حريم شخصي محصولات آن‌ها، گاه با حفره‌هاي امنيتي جدي مواجه است.

اين سازمان مدافع حقوق و امنيت روزنامه‌نگاران مي‌گويد بسياري از گفت‌وگوهاي خبرنگاران کشورهاي سرکوب‌گر با شاهدان عيني، از طريق اي‌ميل و مسنجر صورت مي‌گيرد و در بسياري موارد اين شاهدان مايل نيستند نام واقعي آن‌ها افشا شود.

از نظر اين نهاد، اگر امنيت مکالمات اي‌ميلي و چت‌ها بالا نباشد و اسامي اين افراد به دليل ارتباط‌هاي اي‌ميلي، در سرويس تازه ظاهر شود، ممکن است هم براي آن‌ها و هم خبرنگاران مشکلات امنيتي جدي به بار بياورد.

کميته حمايت از خبرنگاران به ويژه به تجربه‌ي قبلي شرکت گوگل يعني سرويس "گوگل‌باز" اشاره دارد که حفره‌هاي امنيتي جدي داشته است.

"گوگل‌باز" تمامي ليست اي‌ميلي کاربران را به طور خودکار در معرض ديد ساير کاربران قرار داده و امکانات تنظيم حريم شخصي آن بسيار پايين و ابتدايي بوده است.

مديران و مسوولان پروژه‌ي تازه‌ي گوگل اما اين‌بار به اين حفره امنيتي دقت کرده‌اند و "گوگل پلاس" برخلاف "گوگل باز" همه‌ي اعضاي ليست کاربران را به طور خودکار اضافه نمي‌کند.

شرکت گوگل با همه‌ي سرويس‌هاي زيرمجموعه‌اش، تا به حال بالاترين ميزان رشد را ميان شرکت‌هاي اينترنتي داشته است. با اين‌حال فيس‌بوک با بيش از هفتصد ميليون کاربر در سراسر جهان، بيشترين ميزان رشد و محبوبيت را در ميان شبکه‌هاي اجتماعي دارد.