مراسم رونمایی از 19 قرآن خطی نفیس در کتابخانه ملی ایران

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، با قرائت آیاتی از کلام الله مجید، نشست خبری با حضور دکتر صلاحی  و آقای عظیمی برگزار شد.

در این نشست اسحاق صلاحی با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و مصادف شدن افتتاح این نمایشگاه با روز اول ماه مبارک گفت:" ماه رمضان ماه نزول قرآن است که دلها در این دریای قرآنی جلا می یابد. از همه عزیزان در معاونت کتابخانه و اداره کل کتاب های خطی و نادر در برگزاری همزمان نمایشگاه با اولین روز ماه رمضان تلاش کردند صمیمانه تشکر می کنم."

صلاحی به آمار نسخه های خطی موجود در مرکز نیز اشاره کرد و افزود:" از رمضان سال گذشته تا ماه رمضان امسال 2667 جلد نسخه خطی به مجموعه اهدا و یا خریداری شده است. از میان این تعداد 54 نسخه از کلام الله مجید جمع آوری شده است که از میان 54 نسخه  تعداد 19 جلد به دلیل دارا بودن ابداعات و تجلیات هنری منتخب شده است و امروز در معرض دید علاقمندان قرار دارد."

وی در ادامه افزود:" در کنار این 19 جلد 3 اثر از نهج البلاغه به چشم می خورد که منسوب به دوره ششم تا نهم است و نکته جالب در نهج البلاغه حاضر مربوط به شرح آن می شود که منسوب است به ابن ابی الحدید که ایشان در قرن 7 می زیست که این خود از ویژگیهای بارز سند از لحاظ قدمت اثر است. همچنین صفحه ای از قرآن از سوره مبارکه نور از آیات 62 تا 64 که منسوب شده است به امام رضا (ع) به عنوان یک سند بسیار گرانبها از سده 2و 3 ه.ق به یادگار مانده است."

در این مراسم لوح تقدیری از سوی رئیس کتابخانه ملی به خانواده مرحوم علی اکبر مرتضوی یکی از اهدا کنندگان قرآن نفیس به سازمان اسناد کتابخانه ملی اهدا شد.

صلاحی در این باره گفت:" قران نفیسی که به کتابت میرزا محمد علی اصفهانی در آمده است، توسط خاندان مرحوم علی اکبر مرتضوی در سال 89 به سازمان اسناد اهدا شد. این سند اهدایی از دو حیث با اهمیت است یکی به دلیل هنری است که در کتابت و صفحه آرایی آن صرف نظر از محتوا و قرآن بودن اثر به چشم می آید و دوم اینکه هدیه ای است ارزشمند از سوی این خانواده به مرکز اسناد کتابخانه ملی ایران."

در پایان این نشست صلاحی گفت:" همه دشمنان قسم خورده قرآن در طول سالها با تمام تلاشهای خود نتوانستند قرآنی همچون قرآن کریم بیاورند و این همان معجزه قرآن است و همیشه این دشمنی و خصومت را با بی حرمتی به قرآن و آتش زدن آن نشان داده اند و امروز وظیفه ماست تا با حضور بیشتر در ساحت مقدس قرآن بتوانیم این مظلومیتی را که در دنیا برای قران وجود دارد کمتر کنیم  تا برای نسل های آینده هدیه ای بزرگ به یادگار بماند."

عظیمی در ادامه نمایشگاه در مصاحبه خبری که در جمع خبرنگاران داشت به بحث مرمت و نحوه نگهداری نسخه های خطی توسط مالکان سند و همچنین خرید از آنها توسط کتابخانه ملی اشاره کرد و گفت:" کتابخانه ملی سالیانه حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و دویست میلیون تومان برای خرید کتب خطی اختصاص داده است. با توجه به اینکه یکی از مرکز استنساخ و کتابت قرآن کریم از قرن 3 تا 13 در ایران بوده و همچنین با توجه به جنبه های هنری بسیار ارزنده ای که در صفحه آرایی و مجلد سازی قران ابداع کرده اند و ترجمه های متعددی که در قرآن کریم به نسخه های جدید اضافه شد مجموعه این نسخه ها که در ایران موجود است جمع آوری ، نگهداری و در اختیار محققین قرار گرفته است که خود می تواند یکی از جنبه های مهم در حوزه تحقیق  در سیر کتابت ، نسخه برداری، صفحه آرایی و ترجمه های فارسی قران باشد.

وی افزود:  در واقع از 32000 نسخه خطی موجود حدود 10000 تا 15000 قرآن است که تعداد زیادی هم صفحه آرایی و ترجمه های نفیسی دارند. طبعا نگهداری نسخه های نفیس بدون در نظر گرفتن شرایط نگهداری و آفت زدایی در منزل امکان پذیر نیست. به همین منظور کتابخانه ملی برای مالکین و دارندگان اسناد خطی که می خواهند نسخه های خطی و نفیس خود را به این سازمان اهدا کنند یا خود شخصا با نظارت سازمان برای آفت زدایی و مرمت از اسناد در منزل نگهداری کنند؛  و حتی برای خریداری اسناد از خود مالکین، می توانند با شماره تماس 46-88644045 بگیرند."

شایان ذکر است از قدیمیترین قرآنهای نفیس و شاید از نفیسترین قرآن های خطی در دنیا که توسط کتابخانه ملی خریداری شده است قرآن خط قزوینی است که دو سال قبل با قیمت 160 ملیون تومان خریداری شد. از موارد منحصربه فرد این اثر می توان به متفاوت بودن تزئینات هر دوصفحه با صفحه بعدی خود اشاره کرد .و ارزان ترین قرآن خریداری شده در حدود 50 تا 100 هزار تومان است.

 

خبرنگار: سمیه مردمی