تقدیر از نويسندگان و تصويرگران كتاب كودك نيوزلند

 

به گزارش لیزنا به نقل از فارس، در اين مراسم كه عصر ديروز در سالن «ولينگتون» واقع در «نيوزلند» برگزار شد، بسياري از نويسندگان، تصويرگران و ناشران كودك و نوجوان نيوزلند حضور داشتند.

در اين نشست كه به بهانه برگزاري يادبود «راسل كلارك» تصويرگر كتاب كودك و نوجوان نيوزلندي برگزار شد از بسياري از نويسندگان و هنرمنداني كه اثري خلاقانه و ارزشمند در بخش ادبي و تصويرگري براي گروه سني كودك و نوجوان خلق كرده اند، تقدير شد.

هیأت داوران اين جايزه امسال از تصويرگر كتاب «گودال و تپه» اثر مشترك «كيل ميبرون» و «واسانتي اونكا» تقدير كرد و مدال «كلارك» جايزه برترين هنرمند تصويرگر را به اين اثر اختصاص داد. 
اين مدال كه منقش به تصوير «كلارك» است به پاس تصويرگري‌هاي زيبا و هنري اين هنرمند در دهه‌هاي 1940 و 50 در مجله‌هاي ادبي و هنري و نشريات كودك نيوزلند، طراحي شده و هر سال به برترين تصويرگر اهدا مي‌شود.

امسال كتاب «گودال و تپه‌» هم در بخش نگارش و هم در بخش تصويرگري مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت. كارشناسان و داوران اين دوره تصويرگري اين كتاب را به دليل استفاده از تصاوير بسيار زيبا، چند لايه كه با كمك تكنيك كولاژ تهيه شده بود بسيار جذاب و كيفت تصاوير را بسيار خوب ارزش‌گذاري كردند.

به اعتقاد هيأت داوران اين جايزه كتاب «گودال و تپه» در نيم قرن گذشته يكي از بهترين كتاب‌هاي منتشر شده براي گروه سني كودك و نوجوان در نيوزلند است، زيرا هم به لحاظ فرم هم به لحاظ محتوا قابل ستايش و تقدير است.

علاوه براين جايزه «استر گلن» روزنامه‌نگار و نويسنده كتاب كودك و نوجوان نيز امسال به كتاب «سايه بوييد» نوشته «دايانا منفي» اهدا شد.

جايزه «نويسندگان و تصويرگران كتاب كودك و نوجوان نيوزلند» يكي از رويدادهاي فرهنگي و مهم در نيوزلند است كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان مسائل فرهنگي كودك در نيوزلند برگزاري سالانه آن در ارتقاء دانش و علاقمندي كودكان و نوجوانان به كتابخواني موثر است.