کتابشناسی آثار مناسب کودک و نوجوان در سایت شورا قرار گرفت

 

به گزارش لیزنا، کتابشناسی آثار مناسب کودک و نوجوان منتشر شده طی سالهای 88 و 89 که بر اساس فعالیت های تحقیقاتی کار گروه های بررسی شورای کتاب کودک تهیه شده است، برای اولین بار پیش از انتشار آن به صورت کتاب، در سایت شورای کتاب کودک قرار گرفت.

بر این اساس، کتابشناسی توصیفی آثار خوب (4 ستاره) و بسیار خوب (5 ستاره) در زمینه های داستان – تالیف (آثار فانتزی و واقع گرا)، ادبیات کهن، داستان – ترجمه (ادبیات کهن و واقع گرا)، دانش اجتماعی و زندگینامه انتشار سال 1388 و 1389 که از سوی گروه های بررسی شورای کتاب کودک تهیه شده، در بخش «معرفی، نقد و بررسی» سایت به نشانی www.cbc.ir (با کلیک بر روی «بررسی») ارائه شده است.

کتابشناسی آثار در زمینه های دیگر نیز به زودی بر روی سایت شورا قرار خواهد گرفت.

استفاده  از کتابشناسی های مذکور کتاب فروشان، ناشران، مربیان، والدین، کتابداران، کارشناسان، کودکان و نوجوانان و نیز پدیدآورندگان مفید خواهد بود.

گفتنی است، گروه های بررسی با هدف بررسی آثاری که در طول یکسال برای کودکان و نوجوانان به چاپ می رسد، فعالیت می کنند. این گروه ها از یک سو بهترین آثار سال را انتخاب و فهرستی از کتاب های خوب،متوسط،ضعیف را تهیه می کنند و از سوی دیگر گزارش سالانه از وضعیت ادبیات کودکان و نوجوانان ارائه می دهند. دستاوردهای گروه در خدمت پدیدآورندگان و ناشران و کارشناسان قرار می گیرد تا موجب رشد کمی و کیفی آثار شود. پیشینه تشکیل گروه های بررسی به سال 1343 و اولین تقسیم کار موضوعی در شورای کتاب کودک بر می گردد. در آن سال چهار گروه اصلی تحت عنوان کتابخانه، ترویج کتاب، باشگاه کتاب و نشریات آغاز به کار کردند.  هم اکنون بیش از صد کارشناس در هجده گروه بررسی در شورا فعالیت می کنند.