برگزاری نشست خبری هفدهمین نمایشگاه الکامپ 2011

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست خبری با حضور بیش از 40 خبرنگار از اصحاب رسانه در سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با ریاست مهندس پرویز رحمتی، رئیس سازمان صنفی رایانه ای، روز 4شنبه 23 شهریور ماه 1390 در ساعت 9:45 برگزار شد.

محور اصلی تشکیل این نشست بحث در رابطه با نگرانی های اعضای صنف رایانه ای در خصوص نحوه برپایی هفدهمین نمایشگاه الکترونیک کامپیوتر و تجارت الکترونیکی و تشریح آخرین مواضع سازمان و پاسخ به سوالات حاضران در نشست صورت گرفت.

در ابتدای نشست پرویز رحمتی، رئیس سازمان، ضمن تشکر از حضور اصحاب رسانه ، تاریخچه ای از موضوع بحث یعنی برپایی هفدهمین نمایشگاه الکامپ 2011 مطرح کرد و گفت:" نمایشگاه در حوزه IT یکی از رویدادهای مهم سالانه است که نقش تعیین کننده ای در فضا سازی از نظر بازار فناوری کشور دارد و در سال گذشته با هماهنگی و همکاری وزارت بازرگانی و نهادهای مرتبط توانستیم نمایشگاه الکامپ شانزدهم را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: تصور سازمان بر این بود که تداوم این مسیر از حمایت وزارتخانه مربوطه و سازمان های زیرمجموعه آن وزارتخانه برخوردار خواهیم بود. ولی متاسفانه با وجود پیگیری های مکرر در این خصوص و طرح 3 پیشنهاد به صورت صریح و شفاف با گذشت چند ماه از طرح موضوع نه تنها گرفتاری ها برطرف نشد بلکه موارد دیگری نیز به آنها اضافه شد و رویداد نمایشگاه که بایستی شادابی و نشاط را به بازار IT وارد کند بلکه این رویداد اقتصاد IT  را با تنشهای زیاد مواجه ساخته است."


مهندس رحمتی به تشریح این سه پیشنهاد مطرح شده از سوی سازمان پرداخت و گفت:" طی دو بیانیه‌ای که در طول دو ماه اخیر صادر شده سه پیشنهاد به شرح زیر اعلام  گردید:

1-      جابجایی زمان برگزاری نمایشگاه از ۱۳ ماه محرم به زمان مناسب؛

2-      برگشت بیش از یکصد میلیون تومان مبلغ ضبط شده غیرقانونی و خلاف توافقات و تعهدات فی مابین با مدیریت شرکت نمایشگاه‌ها؛و

3-      پذیرش راهکار موقتی که اولاً افزایش واقعی نرخ ارزی ریالی را در محدوده نرخ تورم رسمی اعلام شده بانک مرکزی به همراه داشته باشد و ثانیاً دامنه برآورد متراژ ارزی متناسب با ۱۳۰۰ مترمربع سال ۸۹ در مقیاس با حدود ۲۳۰۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی مربوطه قابل احصاء باشد.

وی افزود :" درحال حاضر سازمان صنف رایانه ای در این نشست انتظار دارد تا صاحبان رسانه به عنوان رکن چهارم در جهت شفاف سازی و بیان واقعیت های به وجود آمده شرایط را در جهت تسهیل تصمیم گیری و بهبود بخشیدن فضای تصمیم گیری در این خصوص فراهم کنند."

مهندس حمید رضا قمی، دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، در ادامه صحبتهای رحیمی گفت:" انرژی و هزینه ای که سازمان در طی یکسال اخیر برای برگزاری بهتر این رویداد صرف کرده است حجم زیادی از وقت و توان سازمان بود که صرف تعامل با سازمان توسعه و تجارت و سازمانهای مرتبط در جهت دستیابی به نقطه نظرات مثبت صورت پذیرفت، و در تمام مراحل تعامل سعی در جهت انعطاف پذیری نسبت به دیدگاه ها داشتیم. ولی با این وجود هر یک از خواسته های صنف به نوعی به آینده موکول شد."

ایشان در خصوص انعطاف پذیری سازمان به چند مورد مهم اشاره کرد و افزود:" افزایش 66 درصدی نرخ ارزی به تصمیم ریاست مجمع تشکیل نمایشگاه موکول شد که از سوی سازمان پذیرفته شد. مورد دیگر بررسی تاریخ برگزاری نمایشگاه بود که علیرغم قول مساعد بجای تغییر درست در جهت عکس تغییرات صورت گرفت."

مهندس حقگو دبیر سازمان نظام رایانه ای تهران گفت:" سازمان نظام صنفی رایانه ای در طول چند ماه تمام تعامل را بکار برده است تا هزینه موضوع بالا نرود که انتظار می رود به نتیجه درست برسیم."

ادامه جلسه با طرح سوالات از سوی خبرنگاران حاضر در نشست و پاسخگویی از سوی ریاست و دبیران محترم سازمان نظام صنف رایانه ای کشور صورت گرفت.

سوالی در خصوص هزینه هایی که سازمان متحمل شده است و مهندس قمی به آنها اشاره کرده بود به این صورت مطرح شد:" سازمان توسعه و تعاون معتقد است از زمان اعلام شده سازمان برای تشکیل جلسه به صورت مکتوب حاضر به شرکت در جلسه نشده اید؟"

مهندس رحیمی در این خصوص پاسخ داد:" در سال گذشته مباحث مربوط به قیمت هم مطرح بود همچنان که امسال نیز در نامه نگاری ها ی خود سازمان مشهود است. فقط این موضوع از سوی سازمان مطرح شد که برای رفع این مشکل آنچه را که سال گذشته اتفاق افتاد مبنا قرار دهیم و بشکل تجربی روی این مسله حرکت  شود که در  این موضوع طرح شده هیچ مطلب غیر منطقی در باب قیمت وجود ندارد.

انتخاب مجری یکی دیگر از موارد مطرح شده در 3 پیشنهاد سازمان صنف رایانه ای بود و سوالی که در این مورد پرسیده شد:" ادعای سازمان توسعه و تعاون براین است که سازمان صنف رایانه ای نمی تواند در انتخاب مجری دخیل باشد؟ آیا انتخاب مجری در برگزاری نمایشگاه برعهده سازمان نظام صنف رایانه ای است؟"

مهندس رحیمی در پاسخ به این سوال گفت:" سازمان توسعه تجارت سند قطعی در اختیار ما قرار داده است که در این سند به یک سازمان مردم نهاد اعلام کرده است که باید سازمان صنف رایانه ای با شرکت مشخصی قرار داد ببندد. از نظر سازمان ما این درخواست امکان پذیر نیست چون باید در یک فرایند مناقصه که شامل 40 تا 50 شرکت مجری است فراخوان داده شود و طی مناقصه ای شرکت مناسب را دعوت به همکاری کنیم ولی زمانی که انتخاب شرکت مجری بدون مناقصه صورت بگیرد نشان از سوء جریان است و قطعا از سوی ما پیگیری خواهد شد.

 

خبرنگار: سمیه مردمی