لزوم طراحی طبقه‌بندی جدید علوم بر مبنای دیدگاه اسلامی اعتقادی

دكتر حبيب‌الله عظيمي، معاون سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، در گفتگو با خبرنگار لیزنا درخصوص تاریخچه شکل گیری «همایش بین المللی مبانی نظری و فلسفه علم كتابداری و اطلاع رسانی» بیان کرد: از سال گذشته جلسات متعدد آزاد اندیشی و نظریه پردازی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی در کتابخانه ملی برگزار شد. از اساتید دانشگاه تهران، اعضای هیأت مدیره انجمن کتابداری، کارشناسان و اعضای هیأت علمی کتابخانه ملی دعوت به عمل آمد تا در جلسات مشترک با هدف دستیابی به نظریه ها و ایده های نو در بحث های کتابداری و اطلاع رسانی شرکت کنند. در حوزه های مختلف کتابداری و اطلاع رسانی تبادل نظر صورت گرفت و به این نتیجه رسیدیم که شروع بحث های جدی در جهت مبانی نظری و علم کتابداری و اطلاع رسانی باید صورت پذیرد.

  • پیشینه بحث های کتابخانه ای را در بین دانشمندان ایرانی – اسلامی به راحتی می توان پیدا کرد.

دبیر اجرایی اولین  «همایش بین المللی مبانی نظری و فلسفه علم كتابداری و اطلاع رسانی» در ادامه افزود: شاید تصور شود علم کتابداری و اطلاع رسانی از غرب وارد ایران شده است اما بررسی ها و مطالعات نشان می دهد که دانشمندان ایرانی - اسلامی از قرن 4 و 5 به بعد همچون شیخ مفید، شیخ طوسی کتابخانه های بزرگی داشتند و این نشان دهنده این است که آنها برای کتابخانه هایشان یک نظم و طبقه بندی داشته اند، لذا پرواضح است که مباحث علم کتابداری نه به شکل کنونی بلکه به شکل منطبق با آن زمان در بین دانشمندان و کتابخانه هایشان رایج بوده است. فهرست هایی که در آن زمان وجود داشت با عنوان «الفهرست» شهرت داشت مثل الفهرست ابن ندیم، الفهرست شیخ طوسی و... . فهرست ها هم نام دانشمندان و هم نام آثار آنان را نشان می دادند و این نوعی کتابشناسی محسوب می شود. در نتیجه اگر با این دیدگاه نگاه کنیم پیشینه بحث های کتابخانه ای را در بین دانشمندان ایرانی – اسلامی به راحتی می توان پیدا کرد. همچنین در ایران قبل از اسلام نیز کتابخانه های بزرگ با نظم وجود داشته است و این نشان دهنده وجود طبقه بندی از دیدگاه ایرانی – اسلامی در آن زمان است.

دکتر عظیمی در ادامه بیان کرد: در همین راستا، دو بحث جدی پیش می آید یکی مبانی نظری و فلسفی علم کتابداری و دیگری بحث طبقه بندی علوم. درحال حاضر. در بحث طبقه بندی علوم که بحثی مبنایی می باشد، سازماندهی کتابخانه ها از طریق دو نظام رده بندی رایج، رده بندی کنگره و دیویی -که بیشتر در کتابخانه های عمومی از آن استفاده می شود-، صورت می پذیرد. در نتیجه به نظر می رسد بهتر است طبقه بندی جدیدی از علوم بر مبنای دیدگاه اسلامی اعتقادی طراحی شود که مورد توجه و استفاده دانشمندان ایرانی – اسلامی بوده که البته خود نیازمند تحقیقاتی جامع و کاملی می باشد.

  • برگزاری همایش بین المللی مبانی نظری و فلسفه علم كتابداری و اطلاع رسانی در اردیبهشت ماه سال 1391

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی درخصوص روند برگزاری «همایش بین المللی مبانی نظری و فلسفه علم كتابداری و اطلاع رسانی» گفت: این همایش در دو سطح برگزار می شود ، 22 آبان ماه سال جاری همایش ملی و در اردیبهشت ماه 1391 که همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب سال آینده می باشد بخش بین الملل آن برگزار می گردد و از برخی اساتید در این زمینه دعوت به عمل می آید تا در همایش شرکت کنند.

وی درخصوص عدم برگزاری بخش بین الملل همایش در سال جاری و در کنار بخش ملی اظهار داشت: در مجموع به این نتیجه رسیدیم که ابتدا همایش ملی برگزار شود و بازخوردهای آن بررسی گردد تا بتوان از این طریق بخشی از نظرات ایرانیان و صاحب نظران را به گوش جهانیان رساند. سپس در سال آینده همایش بین المللی نیز برگزار گردد.

  • اعلام نتایج نهایی داوری مقالات 7 آبان 90 خواهد بود

دبیر اجرایی  «همایش بین المللی مبانی نظری و فلسفه علم كتابداری و اطلاع رسانی» درپایان گفت: درخصوص همایش ملی نیز مقرر شده بود، چکیده ها تا 30 مرداد 90 پذیرفته شود ولی باتوجه به استقبال زیاد تا اول مهر نیز اگر چکیده ای به همایش ارسال گردد حتماٌ داوری می شود. متن مقالات تا 17 مهر 90 دریافت می گردد و تا کنون بیش از 100 عنوان چکیده مورد بررسی اعضا و دبیر علمی قرار گرفته است. اعلام نتیجه نهایی 7 آبان و برگزاری همایش هم در تاریخ 22 آبان 90 خواهد بود.

خبرنگار: خدیجه عروجی