بازدید بیش از 36 هزار گردشگر از موزه اسناد ملي استان يزد

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد، مدير این سازمان اعلام كرد: موزه اسناد ملي استان به دليل قرار گرفتن در خانه لاريها كه فضاي سنتي بسيار جذاب و ديدني دارد همواره مورد توجه بازديدكنندگان ايراني و غير ايراني است به طوريكه طبق آمار؛ در شش ماهه اول سال جاري 35340 نفر بازديد كننده از اين موزه ديدن كرده اند كه بيش از 1300 نفر از آنها را توريست هاي خارجي تشكيل داده اند.

محمد رضا ملك ثابت گفت: در موزه اسناد ملي يكصد و ده تابلو از اسناد قديمي استان وجود دارد كه با همت كارشناسان سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان در موضوعات ؛ اسناد حكومتي و فرامين دولتي، اسناد مربوط به ازدواج، اسناد مربوط به تجارت، اسناد انقلاب، اسناد مربوط به كشف حجاب، آگهي ها، شخصيت ها، اسناد مربوط به قنات ها و گزيده اي از تصاوير تاريخي و.... دسته بندي و در معرض ديد علاقمندان به تاريخ و فرهنگ يزد قرار گرفته است .

وي افزود: يكي از آخرين گروه هاي بازديد كننده موزه اسناد ملي دانشجوياني از دانشگاه « اي پي يو» ژاپن بودند كه هفته گذشته به اتفاق راهنمايانشان از اين موزه ملي و بناي تاريخي ديدار كردند .

مدير اسناد و كتابخانه ملي استان مهمترين مشكل اين موزه را جاي كم و محدود آن دانست و گفت: با توجه به اينكه هنوز محل اداري سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان آماده نشده است همه اتاق هاي موزه به بخش اداري و آرشيوهاي آن اختصاص داده شده است كه البته محل فعلي با وجود آنكه براي موزه اسناد بسيار مناسب است اما به هيچ وجه نمي تواند محل مناسبي براي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان باشد .

ملك ثابت نسبت به تهديدات ناشي از ادامه حضور بخش اداري سازمان در خانه لاريها هشدارداد و خواستار همت جدي مسئولين استان براي اختصاص فضاي مناسب جهت بايگاني اسناد مهم استان از جمله اسناد ادارات و اسناد شخصي افراد شد. وي گفت : اسناد بسيار زيادي به صورت هاي مختلف در كنار اسناد شفاهي وجود دارد كه مي تواند مرجع علمي خوبي براي محققان و پژوهشگران استان باشد و برنامه ريزان آينده استان را نيز ياري رساند .

گفتني است خانه لاریها از مجموعه بناهای تاریخی متعلق به دوران قاجار با فضاهای معماری ویژه خانه‌های کویری است. اجزاي اصلي اين خانه دو حياط بزرگ و كوچك با مجموعه اي از ايوانها و تالارها و اتاقها و نيز يك سردر و هشتي است كه جزء شش خانه برتر آن دوران در يزد مي باشد. این خانه در سال 1286 قمری توسط حاج محمد ابراهیم لاری بنا شده است. در گذشته مدتي به عنوان خانقاه نعمت اللهی نيز از آن استفاده می‌شد. مساحت آن حدود 1700متر و زیر بنائی معادل 1200متر مربع را داراست. درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و اتاقهای آئینه کاری و نقاشی شده آن یکی از نمونه‌های زیبا و عالی خانه‌های اعیانی قرن سیزدهم است. این مجموعه همجوار بناهای تاریخی چون مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر، بقعه سید گلسرخ و برج و باروی یزد مي باشد که جمعاً شش هزار متر مربع وسعت دارد. خانه لاریها به شماره ثبتی ۱۸۳۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده ‌است.