براي نخستين بار دوره‌هاي آموزشي نسخه‌شناسي در يزد برگزار مي‌شود

به گزارش لیزنا، محمد صادق احمدي مسئول آموزش سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد اعلام كرد: دوره هاي آموزشي نسخه شناسي،سند خواني وآشنايي با خط سياق براي اولين بار در استان با حضور اساتيد برجسته كشوري از تاريخ هفتم لغايت يازدهم آبان ماه در محل ساختمان آموزش و پژوهش استانداري برگزار مي شود .

وي گفت: در اين كلاسها نمايندگان سازمان اسناد در استانهاي ديگر نيز حضور خواهند داشت و ثبت نام در اين كلاسها براي علاقمندان و كارشناسان اسناد در بخش هاي دولتي و خصوصي آزاد مي باشد .

وي در ادامه افزود: برگزاري اين كلاس ها كوششي است جهت انتقال درست مفاهيم در اسناد گذشتگان به آيندگان .

محمدرضا ملك ثابت مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان در خصوص برگزاري اين كلاس ها گفت: با توجه به افزايش علاقمندي پژوهشگران كشور به پژوهش هاي تاريخي و فراواني اسناد و نوشته هاي مكتوب، مشكل خواندن ارقام سياق در اين اسناد وجود دارد كه براي رفع اين مشكل تصميم به برگزاري كلاسهاي آموزش خط سياق رقومي گرفته شد. وي اين دوره را پس از كارگاه حافظه جهاني يونسكو دومين دوره آموزش كشوري در استان يزد دانست.

مدير اسناد ملي استان در پاسخ سوالي كه در خصوص هويت خط سياق از ايشان پرسيده شد، گفت: در واقع خط سياق يا سياقت شيوه اي از خط و نگارش از عدد نويسي رمز گونه ، براي ثبت و آگاهي از ارقام نقدي و جنسي مي باشد كه در گذشته تاريخي در پهنه كشور ايران و سرزمين هاي پيرامون آن متداول بوده است . وي افزود: كاتبان اين خط براي اعداد و كلمات اختصاري علائمي ويژه داشتند و خواندن آن براي بسياري آسان نبود .

ملك ثابت درخصوص سند شناسي نيز گفت: در اين دوره علاوه بر مباحث مقدماتي سند شناسي به مباحث تخصصي نيز پرداخته مي شود .

وي سجع مهر ها و كاربرد آنها در انواع سند تاريخي و ديواني، آشنايي با عناصر محتوايي و شكلي انواع سند ديواني و عقود شرطي، بررسي مولفه هاي سند پژوهي و پژوهش هاي اسنادي با استفاده از مجموعه هاي خانداني و منشات ادبي و تاريخي، بازخواني و تشريح نمونه اي چند از اسناد به جاي مانده از قبل صفويه، صفويه، افشاريه، زنديه ... تا عصر پهلوي را از جمله اين مباحث دانست .