فراخوان آثار پژوهشی ششمین دوره جشنواره فارابی آغاز شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومي پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي، دكتر محمدرضا حاتمي كه رياست دبيرخانه جشنواره بين المللي فارابي را نيز به عهده دارد با اعلام اين خبر گفت: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به منظور ارتقاي جايگاه علوم انساني و اسلامي و ترغيب و تشويق پژوهشگران اين حوزه به انجام تحقيقات بنيادي و كاربردي اصيل منطبق با ملاك هاي علمي و دانش بومي و همچنين شناسايي، معرفي و تقدير ازمحققان و دانشمندان برتر حوزه علوم انساني و اسلامي، ششمين دوره جشنواره بين المللي فارابي را با مشاركت سازمان ها و موسسات علمي داخلي و بين المللي برگزار مي كند.

وي افزود: جشنواره فارابي با داشتن دوازده گروه علمي، داراي دو بخش داخلي و خارجي است كه در بخش داخلي آثار پژوهشگران در دو سطح بزرگسال و جوان (زير 35 سال) مورد بررسي قرار مي گيرد و در بخش خارجي نيز كه مخصوص پژوهشگران غير ايراني است، آثار مربوط به حوزه فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي پذيرفته مي شود.

حاتمي اظهار داشت: موضوع اصلي جشنواره بين المللي فارابي، شناسايي و معرفي آثار پژوهشي برتر در حوزه علوم انساني و اسلامي است كه ممكن است به صورت منتشر شده، منتشر نشده، پايان نامه، كتاب يا در هر قالب ديگري به دبيرخانه ارسال شود.

رئيس دبيرخانه جشنواره بين المللي فارابي خاطر نشان كرد: در بخش جنبي جشنواره، هر ساله مركز پژوهشي برتر، مدير پژوهشي برتر، نشريه علمي پژوهشي برتر، انجمن علمي برتر، مترجم برجسته در حوزه عربي و لاتين، مصحح برتر، پيشكسوت علوم انساني ايران، مفاخر پژوه برجسته، نظريه پرداز برجسته، صاحبان آثار يا خدمات علمي برجسته و اساتيد پيشرو(مرحوم)، معرفي و مورد تقدير قرار مي گيرند.

وي زمينه سازي و ايجاد فرصت براي ارتقاء، تقويت و توسعه علوم انساني، كمك به تبيين اهميت، كاركرد و نقش علوم انساني در فرآيندهاي برنامه ريزي و سياست گذاري و همچنين آشناسازي و عمق بخشي آگاهي جامعه ايران نسبت به نقش علوم انساني در حوزه توليد علم، فرهنگ و تمدن سازي را از جمله اهداف برگزاري جشنواره بين المللي فارابي برشمرد و ادامه داد: علاوه بر اين جشنواره فارابي معرفي توان علمي ايران و جهان اسلام در حوزه علوم انساني، شناسايي و معرفي آثار، ديدگاه ها و استعدادهاي برتر در حوزه علوم انساني، تشويق انديشمندان به منظور خلق دانش بومي در حوزه علوم انساني در ايران و جهان اسلام، تمهيد شرايط مناسب براي تشويق و هدايت استعدادهاي جوان به انجام پژوهش هاي بومي عميق، بنيادي و كاربردي در حوزه علوم انساني و كمك به بازانديشي و بازخواني ميراث فكري و علمي ايران و جهان اسلام در حوزه علوم انساني را دنبال مي كند.

حاتمي ادامه داد: جشنواره بين المللي فارابي داراي دوازده گروه علمي است كه تمام حوزه هاي علوم انساني و اسلامي را پوشش مي دهد.

وي در تشريح پيكره شوراي علمي جشنواره بين المللي فارابي نيز بيان كرد: شوراي علمي جشنواره فارابي متشكل از 7 يا 9 نفر از اساتيد و محققان برجسته حوزه مربوط است كه زير نظر رئيس گروه طي چهار مرحله ارزيابي علمي، به داوري آثار اقدام مي كنند.

رئيس پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي همچنين گروه هاي علمي جشنواره را به شرح زير نام برد:

1. تاريخ، جغرافيا و باستان شناسي 2. حقوق 3. زبان و ادبيات 4. علوم اجتماعي و علوم ارتباطات 5. علوم اقتصادي، مديريت و حسابداري 6. علوم تربيتي، روان شناسي، علوم رفتاري و تربيت بدني 7. علوم سياسي، روابط بين الملل و مطالعات منطقه اي 8. فقه، اصول،‌علوم قرآن و حديث 9. فلسفه، كلام، اخلاق، اديان و عرفان 10. فناوري اطلاعات، اطلاع رساني و كتابداري 11. مطالعات انقلاب اسلامي و امام خميني(ره) 12. مطالعات هنر و زيبايي شناسي

بنا براين گزارش و به گفته دكتر حاتمي علاقه مندان به شركت در جشنواره مي توانند تا تاريخ 25 اسفند سال 1390 با مراجعه به پايگاه اينترنتي جشنواره به نشاني FARABIAWARD.IR نسبت به دريافت و تكميل كاربرگ هاي مربوط اقدام و اثر خود را به همراه ساير مدارك به صورت پستي به نشاني دبيرخانه ارسال كنند.